APIA Critică Noul Ghid „Rabla” pentru 2025
Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) îşi exprimă dezacordul faţă de forma propusă a Ghidului de finanţare a Programului „Rabla” 2025, recent lansat în consultare publică de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP). APIA consideră că prevederile acestui document nu răspund adecvat nevoilor pieţei auto din România și riscă să întârzie procesul de electrificare a transportului rutier.
Reprezentanţii APIA au subliniat necesitatea unei subvenţii corect calibrate pentru vehiculele electrice, menționând că reducerea drastică a sprijinului financiar în 2024 a dus la o prăbuşire a pieţei de automobile electrice cu 32,2%. Aceasta a plasat România pe ultimul loc în UE la nivelul numărului de vehicule electrice înmatriculate raportat la populaţie.
În plus, APIA a semnalat o scădere de 31% a înmatriculărilor de vehicule electrice în primele două luni ale anului 2025, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2024, ceea ce este extrem de îngrijorător. În contrast, la nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 37% în aceeaşi perioadă.
Propuneri pentru Îmbunătățirea Programului „Rabla”
APIA reiterează propunerile făcute anterior Guvernului, printre care se numără menţinerea şi majorarea subvenţiei pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro în 2025 și 7.500 de euro în 2026, urmate de o scădere treptată până în 2030. De asemenea, APIA sugerează majorarea plafonului maxim al preţului de achiziţie eligibil prin programul „Rabla” la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflaţia și a permite accesul consumatorilor la vehicule electrice performante.
În plus, asociaţia propune reducerea perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziţionat prin program de la 3 ani la 1 an, pentru a încuraja o piaţă dinamică și a facilita accesul mai multor categorii de consumatori la mobilitate electrică.
În concluzie, oficialii APIA avertizează că, în absenţa unor măsuri eficiente și a unei colaborări strânse cu Comisia Europeană, România riscă să rămână pe ultimul loc în Europa în ceea ce priveşte tranziţia către mobilitatea electrică, afectând astfel atât consumatorii, cât și competitivitatea industriei auto locale.
APIA Critică Noul Ghid „Rabla”
Asociația Producerilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a exprimat îngrijorări în legătură cu noul Ghid „Rabla”, susținând că acesta nu răspunde nevoilor actuale ale pieței auto din România.
Impactul asupra Mașinilor Electrice
Reprezentanții APIA avertizează că, din cauza acestui ghid, România riscă să rămână pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește numărul de mașini electrice. Această situație subliniază necesitatea unei strategii mai eficiente pentru stimularea achiziției de vehicule electrice pe piața auto locală.