Guvernul analizează reducerea taxei pe stâlp
Ministerul Finanțelor a început consultări cu reprezentanți din diferite sectoare, inclusiv din domeniul portuar, pentru a evalua posibilitatea micșorării cotei de impozitare, conform unui document oficial. Această măsură vine în contextul avertismentelor privind deteriorarea semnificativă a situației financiare a companiilor din domeniul portuar, în special a Portului Constanța, care este principalul plătitor al „taxei pe stâlp”.
Impactul taxei pe construcții speciale
Taxa pe construcții speciale, cunoscută sub numele de „taxa pe stâlp”, este stabilită la 1% din valoarea construcțiilor din patrimoniul companiilor și a fost reintrodusă în ultimele zile ale anului trecut. Aceasta a fost inițial estimată să aducă venituri de aproximativ 7 miliarde lei, însă aplicarea ei va depinde de discuțiile cu mediul de afaceri.
În cadrul întâlnirilor organizate, Federația Națională a Sindicatelor Portuare Constanța-România a evidențiat faptul că impozitul ar putea afecta grav sectorul, având în vedere specificul construcțiilor hidrotehnice, esențiale pentru siguranța navigației. De asemenea, Fondul Proprietatea a subliniat că acest impozit va duce la creșterea tarifelor și, în unele cazuri, la imposibilitatea de a asigura cofinanțarea proiectelor europene în derulare.
Avertismente privind Portul Constanța
Portul Constanța, gestionat de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA, se confruntă cu provocări semnificative din cauza acestei taxe, iar impactul economic ar putea afecta nu doar operatorul portuar, ci și întreaga economie regională.
Guvernul analizează posibilitatea micșorării taxei pe stâlp
Guvernul României ia în considerare reducerea taxei pe stâlp, recent reinstituită, care reprezintă peste 21% din veniturile totale înregistrate în 2023. Ministerul Finanțelor a început o analiză detaliată a efectelor financiare ale acestei taxe, incluzând opțiuni pentru micșorarea cotei actuale.
Documentele oficiale subliniază că „aspectele și efectele financiare ale așezării impozitului sunt analizate cu atenție”, iar măsurile ce vor fi adoptate vor ține cont de aceste analize. Totuși, guvernanții au avertizat că România se află în procedura de deficit excesiv, iar Comisia Europeană a subliniat că nu au fost implementate toate măsurile necesare pentru reducerea deficitului bugetar. În cadrul noului pachet de guvernanță al Uniunii Europene, România are o traiectorie stabilită de ajustare a deficitului pe care trebuie să o respecte.
Avertismente privind Portul Constanța
În acest context, se remarcă deteriorarea semnificativă a situației Portului Constanța, care a fost afectat de impozitul pe construcții similar introdus anterior în perioada 2014-2016. Această situație ridică întrebări cu privire la impactul pe termen lung al taxei pe stâlp asupra veniturilor și activităților economice din regiune.