Finalizarea studiului de fezabilitate pentru cablul subteran Tuzla-Nădlac
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a anunțat finalizarea studiului de fezabilitate pentru interconectorul de înaltă tensiune în curent continuu (HVDC) Tuzla-Nădlac, un proiect ambițios ce va traversa România de la țărmul Mării Negre până la granița cu Ungaria.
Proiectul, dezvoltat de Transelectrica și partenerii săi, este destinat să evacueze surplusul de energie electrică produs în Dobrogea, considerată un „paradis” energetic datorită resurselor eoliene și nucleare. Linia subterană HVDC va facilita redistribuirea energiei de la est la vest, deschizând calea pentru noi capacități de producție regenerabilă în regiune, inclusiv în zone offshore.
Studiul realizat de compania italiană CESI confirmă fezabilitatea tehnică și viabilitatea economică a proiectului, subliniind importanța sa pentru securitatea energetică regională și europeană. Proiectul va asigura o capacitate suplimentară de evacuare de 5.000 MW din zona Dobrogea, cu posibilitatea extinderii prin instalarea de cabluri suplimentare în viitor.
Ministrul Burduja a subliniat că finalizarea acestui studiu marchează o etapă esențială în transformarea României într-un hub energetic regional și un actor strategic în securitatea energetică a Europei. Proiectul face parte din Coridorul Verde, care va conecta Azerbaidjan, Georgia, România și Ungaria, consolidând astfel poziția României în rețeaua energetică europeană.
Tehnologia HVDC permite transmiterea unor cantități mari de energie pe distanțe lungi, având pierderi minime, iar traseul planificat va conecta Marea Neagră de granița de vest a României, trecând prin București, pentru a se alătura rețelelor energetice din Ungaria și alte state europene.
Finalizarea studiului de fezabilitate pentru cablul subteran Tuzla-Nădlac
Recent, a fost finalizat studiul de fezabilitate pentru cablul subteran de evacuare Tuzla-Nădlac, un proiect esențial pentru optimizarea transportului de energie în România. Acest interconector de înaltă tensiune în curent continuu va facilita transportul energiei verzi, inclusiv din viitoarele parcuri eoliene offshore din Marea Neagră, către consumatori din țară și din alte state europene.
Proiectul va permite, de asemenea, României să acceseze energia verde produsă în Azerbaidjan în momentele de deficit energetic. Prin modernizarea sistemului național de transport al energiei, România se va poziționa ca un nod energetic strategic în regiune, sprijinind inițiativele europene de infrastructură.
Interconectorul Tuzla-Nădlac este compatibil cu alte proiecte majore de infrastructură energetică din Europa și va contribui la crearea unei rețele energetice interconectate, extinzându-se de la Marea Neagră până la Marea Nordului.