Criza din porturile din SUA: Absența navelor de marfă din China
Vineri dimineață, oficialii porturilor de pe Coasta de Vest au raportat că nu a plecat nicio navă cargo din China către cele două mari porturi californiene în ultimele 12 ore, o situație fără precedent de la pandemia de COVID-19. Cu doar șase zile înainte, 41 de nave erau programate să plece din China către Complexul San Pedro Bay, care include Portul Los Angeles și Portul Long Beach.
Declinul activității portuare este atribuit războiului comercial declanșat de fostul președinte Donald Trump, care a impus tarife mari pe majoritatea importurilor chinezești. Aceasta a dus la o reducere semnificativă a numărului de nave pe mare și, implicit, a volumului de marfă care ajunge în porturile americane. Mario Cordero, directorul Portului Long Beach, a caracterizat situația ca fiind „un motiv real de alarmă”, subliniind că anulările și reducerea sosirilor de nave au atins cifre chiar mai mari decât în timpul pandemiei.
Porturile din SUA, inclusiv Portul Long Beach și Portul Los Angeles, au înregistrat scăderi drastice ale volumului de marfă, de până la 40% în cazul Long Beach. De asemenea, Portul Seattle nu a avut nicio navă container în port, o situație similară cu cea din perioada pandemică.
Reprezentanții comerciali ai SUA și Chinei s-au întâlnit recent pentru negocieri menite să dezamorseze conflictul comercial, dar majoritatea bunurilor expediate din China către SUA sunt în prezent supuse unor tarife foarte mari, de 145%. Donald Trump a sugerat o posibilă reducere a tarifelor, dar termenii finali vor fi stabiliți de secretarul Trezoreriei.
Consumul în rândul populației ar putea fi afectat semnificativ, Cordero avertizând că, fără o schimbare rapidă, consumatorii s-ar putea confrunta cu lipsa unor produse esențiale de pe rafturi în următoarele 30 de zile. Peste 63% din marfa care ajunge în Portul Long Beach provine din China, iar Maersk a raportat o scădere a volumului de marfă între SUA și China de 30-40% față de nivelurile normale.
Criza din Porturile SUA și Impactul Comerțului cu China
Porturile din SUA se confruntă cu o criză semnificativă, înregistrând o perioadă de 12 ore fără nicio navă de marfă venind din China. Această situație amintește de blocajele comerciale întâmpinate în timpul pandemiei, cauzate în parte de tarifele impuse de fostul președinte Trump.
CEO-ul Maersk, Vincent Clerc, a subliniat că, în absența unor acorduri comerciale suplimentare cu China, efectele acestei crize pot deveni mai profunde și mai complicate.