Zborul charter de la Bruxelles la Luxemburg: o decizie contestată
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, împreună cu președintele Consiliului European, Antonio Costa, și președinta Parlamentului European, Roberta Metsola, au realizat vineri un zbor charter între Bruxelles și Luxemburg, o distanță de aproximativ 200 de kilometri. Această călătorie a fost considerată una dintre cele mai scurte zboruri oficiale, având o durată de aproximativ două ore și jumătate cu mașina.
Decizia de a închiria un avion charter a fost justificată de purtătoarea de cuvânt a Comisiei, Paula Pinho, care a explicat că programul incompatibil al liderilor europeni și al prim-ministrului luxemburghez Luc Frieden a impus această opțiune. Cei trei lideri au participat la o ceremonie de aniversare a 75 de ani de la semnarea Declarației Schuman, un eveniment semnificativ pentru Uniunea Europeană.
Pinho a subliniat că utilizarea avionului privat a fost o „excepție” și că zborul a fost „considerabil mai rapid” decât o călătorie cu mașina. De asemenea, a menționat că, din cauza constrângerilor de program, zborul charter a fost singura modalitate de a asigura prezența tuturor celor trei președinți la ceremonie.
Criticile legate de utilizarea avioanelor private de către liderii UE nu sunt noi, în special în contextul angajamentelor Uniunii Europene de a promova un transport mai ecologic și de a reduce emisiile. De exemplu, în martie 2023, mass-media a raportat că Ursula von der Leyen a efectuat 57 de zboruri private în doar doi ani, iar Antonio Costa a fost, de asemenea, supus unor critici pentru utilizarea unui avion oficial pentru călătorii personale. Aceste situații au stârnit întrebări referitoare la responsabilitatea liderilor în raport cu obiectivele climatice ale UE.
Titlu: Von der Leyen, Metsola și Costa au zburat cu un charter de la Bruxelles la Luxemburg
Recent, Ursula von der Leyen, Roberta Metsola și António Costa au utilizat un zbor charter pentru a călători de la Bruxelles la Luxemburg, o distanță de doar 200 km. Această alegere a generat controverse, având în vedere că multe guverne naționale și Uniunea Europeană nu dispun de o flotă proprie de aeronave pentru transportul oficialilor. În consecință, acestea recurg adesea la companii aeriene comerciale sau la zboruri charter, ceea ce face ca astfel de aranjamente să fie mai vizibile și subiect de discuție.
Comisia Europeană a venit în apărarea liderilor, subliniind că aceste decizii sunt luate pentru a asigura eficiența și securitatea călătoriilor oficiale.