Bulgaria lansează magazine de stat cu prețuri plafonate și produse locale
Ministerul Agriculturii din Bulgaria a anunțat deschiderea unui nou lanț de magazine de stat, intitulat „Magazin pentru oameni”, care va oferi produse alimentare de bază cu un adaos comercial de maximum 10%. Acest proiect se axează pe promovarea produselor fabricate în Bulgaria.
Inițiativa a fost prezentată de ministrul Agriculturii, Georgi Tahov, ca parte a unei strategii destinate sprijinirii producătorilor locali și cetățenilor din regiunile cele mai sărace și izolate ale țării, zone afectate de inflație și cu acces limitat la alimente accesibile.
„Scopul nostru este să închidem bucla dintre produs și consumator pentru bunurile esențiale”, a declarat Tahov, subliniind dorința ministerului de a crea un canal de distribuție sustenabil pentru producătorii autohtoni. Lanțul de magazine va fi gestionat de o companie de stat, având un capital inițial de 5 milioane de euro, cu planuri de extindere pentru a deschide până la 1.500 de puncte de vânzare în întreaga țară.
Guvernul lucrează la întocmirea unei liste de producători bulgari ale căror produse vor fi disponibile în noile magazine. Autoritățile își propun să stabilească parteneriate directe cu fermieri și producători locali, pentru a scurta lanțurile de aprovizionare și a reduce costurile pentru consumatori. „Nu dorim să concurăm cu lanțurile de retail existente. Obiectivul nostru este să îmbunătățim accesul la produse esențiale pentru cetățenii care, în prezent, nu au opțiuni de cumpărături în apropiere”, a adăugat ministrul.
Deși inițiativa a fost bine primită de susținători, a generat și critici din partea opoziției și a analiștilor economici, care se tem că magazinele ar putea influența procesul electoral în regiunile slab dezvoltate. Susținătorii proiectului consideră că acesta reflectă un efort mai amplu de a crea un lanț alimentar mai inclusiv și mai rezilient, afirmând că „este posibil un comerț orientat social, cu grijă pentru orașele mici și comunitățile vulnerabile”.