Stabilitatea bugetului: O necesitate imperativă
Orice masă stabilă are nevoie de patru picioare, la fel cum un buget sănătos al unei țări trebuie să fie echilibrat pe patru dimensiuni esențiale. În prezent, se discută despre îmbunătățirea colectării veniturilor prin digitalizarea ANAF, reducerea cheltuielilor statului și posibile creșteri de taxe în anumite domenii. Cu toate acestea, nu trebuie neglijat avansul PIB-ului: fără o creștere economică solidă, stabilitatea financiară a țării va fi amenințată.
Deficitul bugetar a crescut alarmant, depășind 9% din PIB, și acest lucru se întâmplă fără a fi afectat de un conflict militar sau o pandemie. Această situație creează riscuri majore, inclusiv posibilitatea unei recesiuni severe, care ar putea duce la înghețarea finanțării din partea piețelor internaționale.
Politicienii din coaliția PSD-PNL au privit cu invidie la exemplele Ungariei și Poloniei, care au adoptat măsuri populiste în trecut. Totuși, Ungaria se confruntă acum cu dificultăți economice severe, iar Polonia a reușit să evite recesiunea printr-o schimbare de guvernare pro-europeană.
România nu își permite să continue cu o serie de creșteri simultane ale salariilor bugetarilor și pensiilor, în contextul unui deficit bugetar deja ridicat. Politicienii trebuie să adopte o abordare mai responsabilă, având în vedere că creșterea economică și inflația au dus la o situație economică complexă. Este esențial ca aceștia să recunoască necesitatea unor măsuri de austeritate și să prioritizeze stabilitatea bugetară pentru a asigura o economie durabilă pe termen lung.
Opinii: Echilibrarea bugetului țării
În contextul actual, noul Președinte Nicușor Dan și fostul Președinte interimar Ilie Bolojan, posibil viitor Prim Ministru, se angajează într-o serie de întâlniri cu miniștrii din Guvernul demisionar, organizații patronale, camere de comerț și analiști economici. Această transparență crescută demonstrează conștientizarea politicienilor față de responsabilitățile lor.
Bolojan subliniază că mediul de afaceri, reprezentat de contribuabilii mari și medii, nu mai poate fi păcălit și că este necesară o „cură de slăbire” a statului. Promisiunile anterioare ale liderilor politici nu s-au concretizat în rezultate, iar exemplele de evaziune fiscală și ineficiență administrativă continuă să afecteze economia.
Discuțiile recente evidențiază nevoia de a aborda evaziunea fiscală, de a îmbunătăți colectarea impozitelor și de a reduce cheltuielile bugetare. Se propune, de asemenea, taxarea inversă pentru a combate anumite practici dăunătoare. Este evident că trebuie să existe o concentrare pe aceste două aspecte esențiale: 1) colectarea mai bună și eliminarea evaziunii și 2) tăieri majore de cheltuieli în sectoarele bugetare, înainte de a se lua în considerare majorarea impozitelor.
Astfel, stabilitatea bugetului țării ar trebui să se bazeze pe aceste măsuri fundamentale, asemănătoare celor patru picioare ale unei mese, care asigură echilibrul și sustenabilitatea pe termen lung.
Stabilitatea Bugetului: O Necesitate pentru Creșterea Economică
Discuția despre bugetul țării subliniază importanța echilibrului economic, similară cu stabilitatea unei mese care are nevoie de patru picioare pentru a sta în picioare. În acest context, propunerile de majorare a TVA-ului și ajustarea cursului valutar Euro-Leu sunt esențiale dacă situația bugetului și deficitul extern nu se îmbunătățesc.
Provocarea actuală vine din încetinirea economiei României, care a ajuns la o creștere de doar 0,2%, mult sub estimarea de 2,5% a Comisiei Naționale de Prognoză. Este crucial ca măsurile propuse pentru reducerea cheltuielilor și creșterea veniturilor, estimată la 40 de miliarde de lei, să nu afecteze creșterea economică și, de preferat, să o stimuleze.
Investițiile, în special cele din fonduri europene, trebuie să fie o prioritate. România a demonstrat reziliență prin depășirea crizelor recente, inclusiv pandemia și conflictul din Ucraina, iar progresele în infrastructură, precum construcția de autostrăzi, vor sprijini dezvoltarea economică. Aceste investiții nu doar că unifică provinciile istorice ale țării, dar generează și oportunități în industriile de manufactură și logistică.
În plus, este esențial să ne concentrăm pe investițiile în energie, inclusiv în proiecte de energie regenerabilă și capacități de stocare. Toate aceste aspecte sugerează că, deși provocările sunt mari, România poate să își consolideze economia printr-un buget echilibrat și prin stimularea investițiilor. Cu un plan bine structurat, țara poate naviga cu succes prin aceste vremuri dificile și poate asigura un viitor prosper.
Bugetul țării trebuie echilibrat ca o masă cu patru picioare
În contextul actual, este esențial ca bugetul țării să fie stabil și echilibrat, similar unei mese care necesită patru picioare pentru a rămâne în picioare. Anul acesta, inflația se menține în jur de 5% an-la-an, ceea ce sugerează că economia are nevoie de o gestionare atentă. Fiecare procentaj de creștere a PIB-ului influențează semnificativ economia, iar o diferență de 7,4 miliarde de euro între previziunile optimiste și cele pesimiste subliniază importanța echilibrului bugetar.
Guvernul anterior speră la o creștere economică de 2,5%, ceea ce ar duce PIB-ul la 380,8 miliarde de euro în 2025. Însă, în condițiile în care creșterea ar putea fi doar de 0,5%, PIB-ul ar putea ajunge la doar 373,4 miliarde de euro. Acest aspect evidențiază necesitatea de a strânge fonduri și de a economisi eficient pentru a susține dezvoltarea economică.
Pe de altă parte, există premise optimiste pentru semestrul al doilea, cu consumatorii și investitorii care și-au exprimat încrederea după alegeri, iar cheltuielile și investițiile amânate sunt așteptate să se realizeze curând. Agricultura, de asemenea, promite un an record datorită condițiilor meteorologice favorabile. În tot acest proces, menținerea încrederii este crucială pentru a asigura stabilitatea și progresul economiei românești.