Planul ambițios al UE pentru transportul feroviar de mare viteză
Comisia Europeană lucrează la un plan ce vizează extinderea rețelei de trenuri de mare viteză, având ca scop crearea de conexiuni rapide și accesibile între capitale și marile orașe din Europa. Această inițiativă își propune să transforme transportul feroviar într-o alternativă viabilă la zborurile pe distanțe lungi, conform informațiilor oferite de The Guardian.
Apostolos Tzitzikostas, comisarul european pentru transporturi, a declarat că proiectul va necesita o „planificare, finanțare și implementare coordonată” a infrastructurii feroviare de mare viteză, precum și a materialului rulant capabil să opereze între diferite state. UE își propune să dezvolte servicii feroviare care să fie „centrate pe pasageri, atractive și accesibile”, cu linii mai rapide și o circulație transfrontalieră mai fluidă. Aceste aspecte sunt esențiale pentru competitivitatea blocului și pentru obiectivele sale climatice.
Tzitzikostas a subliniat că, în cele din urmă, călătorii vor alege trenul nu doar pentru că este o opțiune sustenabilă, ci și pentru că oferă confort, viteză și accesibilitate în călătoriile pe distanțe lungi în Europa. Aceasta reprezintă direcția în care se îndreaptă UE.
Beneficiile transportului feroviar
Un sondaj recent a relevat că trei din patru cetățeni ai UE ar prefera să călătorească cu trenul de mare viteză în locul avionului, cu condiția ca legăturile să fie rapide și fiabile. Cu toate acestea, conform unui raport din 2021, calea ferată reprezenta mai puțin de 10% din transportul transfrontalier din UE.
Ținând cont de obiectivul de reducere cu 90% a emisiilor din transport până în 2050, atragerea mai multor pasageri către tren devine crucială. De exemplu, o călătorie cu trenul de la Amsterdam la Londra economisește 93% din emisiile de dioxid de carbon comparativ cu aceeași călătorie cu avionul.
Obiectivele și provocările planului
Comisia Europeană își propune să dubleze traficul feroviar de mare viteză față de nivelul din 2015 până în 2030 și să-l tripleze până în 2050, printr-o rețea de 49.400 km, estimată la 546 miliarde de euro, care va conecta toate capitalele și marile orașe din UE la viteze de 250 km/h sau mai mult.
Tzitzikostas a menționat că noul plan va contribui la atingerea acestor obiective, dar este necesară o abordare coordonată a finanțării, care să combine fondurile UE, sprijinul național și investițiile private. Deși sectorul feroviar va beneficia de o creștere semnificativă a bugetului pentru infrastructură, provocările legate de costurile infrastructurii și prioritățile operatorilor naționali rămân obstacole importante în realizarea acestor ambiții.
Planul ambițios al UE pentru trenuri de mare viteză
Uniunea Europeană își propune să dezvolte o rețea de trenuri de mare viteză care să concureze eficient cu transportul aerian, având ca obiectiv crearea unei infrastructuri feroviare mai eficiente și mai accesibile. Această inițiativă vizează nu doar construirea de linii noi, ci și îmbunătățirea celor existente pentru a asigura o utilizare optimă a infrastructurii existente.
Unul dintre aspectele esențiale este crearea unui sistem unitar de operare, care să permită accesul facil al noilor operatori pe piață și să ofere condiții de operare uniforme. Tzitzikostas subliniază importanța standardizării materialului rulant și a gestionării rețelei ca un întreg, pentru a maximiza eficiența transportului feroviar.
Cu toate acestea, transportul feroviar se confruntă cu provocări semnificative. Deși trenurile de mare viteză oferă un serviciu mai sustenabil, transportul aerian rămâne adesea mai ieftin și mai ușor de rezervat. Un raport Greenpeace din 2023 a evidențiat că, în medie, biletele de tren erau de două ori mai scumpe decât cele de avion pe 112 rute europene. Astfel, pentru a atrage mai mulți pasageri, este necesară o reducere a prețurilor și o simplificare a procesului de rezervare.
Investițiile substanțiale pentru finalizarea unei rețele europene de mare viteză până în 2040 vor necesita „mecanisme inovatoare de finanțare și creditare”. Tzitzikostas a menționat că rentabilitatea acestor investiții este clară, având în vedere cererea crescută pentru transportul feroviar de mare viteză. De exemplu, lansarea unei legături directe între Praga, Berlin și Copenhaga, care va dura doar 11 ore, este un exemplu concret al interesului crescut pentru acest tip de transport.
„Îmi imaginez deja ziua în care cineva va putea lua prânzul în Copenhaga și va ajunge la cină în Praga”, a declarat Tzitzikostas, exprimându-și optimismul față de viitorul transportului feroviar de mare viteză în Europa.