Siguranța călătoriilor cu avionul în Europa, în pericol
Un studiu recent citat de The Guardian a evidențiat o deteriorare alarmantă a siguranței în aviația europeană, punând accent pe presiunea exercitată asupra piloților și personalului de cabină. Aceștia se simt obligați să lucreze ore lungi și să ascundă semnele de oboseală, ceea ce afectează siguranța zborurilor. Reducerea costurilor și goana după profit a companiilor aeriene a condus la un sistem slăbit de siguranță, iar mulți angajați epuizați se tem să conteste deciziile conducerii.
Studiul, realizat de Universitatea din Ghent, a implicat 6.900 de angajați și a scos la iveală îngrijorări în rândul însoțitorilor de zbor, care se simt obligați să vândă parfumuri și alcool la bord, generând un conflict între vânzări și responsabilitățile lor de siguranță. Pandemia de Covid-19 a accelerat deteriorarea condițiilor de muncă, lăsând loc unei generații de piloți mai tineri, dispuși să accepte contracte precare.
Mai mult de jumătate dintre respondenți au declarat că nu se simt în măsură să conteste deciziile conducerii legate de siguranță, o scădere semnificativă comparativ cu un studiu similar din 2014. Aproximativ 30% dintre piloți ezită să ia decizii de siguranță din teama unor posibile repercusiuni asupra carierei lor. Autorii studiului, Yves Jorens și Lien Valcke, subliniază că presiunile comerciale pot compromite bunăstarea lucrătorilor și integritatea profesională.
Cercetătorii au observat un „model de brânză elvețiană”, în care straturile de siguranță sunt slăbite din motive financiare, lăsând ultima barieră împotriva accidentelor la voia întâmplării. Cu o creștere a companiilor aeriene low-cost și cu revenirea traficului aerian, echipajele sunt supuse unei presiuni tot mai mari, 42% dintre acestea afirmând că managementul prioritizează programarea în detrimentul siguranței.
Oboseala este o problemă persistentă, mulți membri ai echipajului simțind că nu pot solicita odihnă. Aproape un treime dintre piloți și jumătate dintre personalul de cabină recunosc că ezită să se declare inapți pentru zbor. Un membru al echipajului a declarat: „Mă simt ca un criminal doar pentru că sunt bolnav”, evidențiind astfel tensiunea dintre responsabilitățile de muncă și siguranța personală.
Siguranța călătoriilor cu avionul în Europa, în pericol
Recent, au fost exprimate îngrijorări cu privire la impactul condițiilor de muncă asupra siguranței în industria aviatică europeană. Un studiu a evidențiat faptul că 68% din personalul de la bord se consideră că nu beneficiază de suficiente sprijin pentru sănătatea mentală, iar 78% dintre aceștia se simt „dezumanizați”. Această situație este agravată de utilizarea tot mai frecventă a „managementului prin frică”, unde bunăstarea angajaților nu este corelată cu siguranța zborurilor.
Angajarea atipică, precum contractele pe termen scurt sau agențiile de muncă, generează îngrijorări, deoarece aceste tipuri de angajare sunt asociate cu condiții de muncă mai proaste și o bunăstare mai scăzută. Grupurile mai tinere și angajații din Europa de Est sunt mai predispuși să ocupe astfel de poziții, ceea ce contribuie la o intensificare a stresului și presiuni asupra echipajului.
Conform autorilor studiului, fără îmbunătățiri în ceea ce privește regulile și condițiile de muncă, industria aviatică europeană riscă să-și piardă avantajul în materie de siguranță. Jorens, un expert în domeniu, a subliniat că „condițiile de muncă nu mai sunt doar o problemă socială – ele au un impact direct asupra siguranței, bunăstării și oboselii”.
Ignacio Plaza, secretarul general al European Cockpit Association, a avertizat că „cursa spre jos în ceea ce privește contractele afectează acum fiecare pilot – iar când piloții sunt sub presiune, și pasagerii simt riscul.” Aceste abuzuri necesită o investigație urgentă pentru a asigura siguranța călătoriilor aeriene în Europa.