CCR a respins sesizările AUR, POT, SOS privind reforma Guvernului
Curtea Constituțională a României (CCR) a respins, miercuri, obiecțiile de neconstituționalitate formulate de Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), Partidul Oamenilor Tineri (POT) și S.O.S. România referitoare la măsurile Guvernului privind guvernanța corporativă în companiile de stat și sistemul sanitar. CCR a decis că legislația adoptată prin asumarea răspunderii de către Guvern respectă Constituția, iar urgența adoptării acestor măsuri este justificată.
Argumentele judecătorilor
Curtea a votat în unanimitate că Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 este constituțională. Judecătorii au subliniat că Guvernul a respectat articolele relevante din Constituție în procesul de adoptare a legii, demonstrând urgența și necesitatea acesteia.
În plus, CCR a confirmat că măsurile propuse pentru îmbunătățirea organizării și compunerii consiliilor de administrație ale regiilor autonome se aliniază cerințelor constituționale, inclusiv principiul egalității în drepturi și dreptul de proprietate privată. Criticile privind angajarea răspunderii Guvernului și respectarea principiului separației puterilor în stat au fost considerate neîntemeiate.
Judecătorii au evaluat și aspectele legate de transparența procesului legislativ, concluzionând că aceasta a fost asigurată prin consultarea entităților relevante și prin publicarea proiectului de lege pe site-ul Secretariatului General al Guvernului. Aceste măsuri au garantat, de asemenea, dreptul la informație pentru societatea civilă.
CCR a respins sesizările AUR, POT, SOS privind reforma Guvernului
Curtea Constituțională a României a respins sesizările formulate de Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), Partidul Oamenilor Tineri (POT) și S.O.S. România, referitoare la reforma Guvernului în ceea ce privește companiile de stat și sistemul sanitar. Judecătorii au considerat că obiecțiile de neconstituționalitate sunt neîntemeiate. În acest context, Curtea a confirmat că Legea pentru modificarea și completarea unor acte normative, care vizează măsuri în domeniul sănătății, este constituțională.
Argumentele judecătorilor
Curtea a subliniat că legea a fost adoptată prin angajarea răspunderii Guvernului, respectând prevederile constituționale și reglementând un domeniu unitar de relații sociale. Aceasta a fost justificată atât de urgența situației, cât și de necesitatea de a adopta legea rapid și eficient, fără a afecta rolul Parlamentului ca autoritate legiuitoare.
În plus, judecătorii au afirmat că legea nu contravine dreptului la ocrotirea sănătății, care este condiționat de resursele financiare disponibile. Curtea a clarificat că dreptul la sănătate nu poate fi considerat absolut, iar statul are obligația de a asigura servicii medicale în limita acestor resurse.
Referitor la criticile privind procedurile de legiferare, Curtea a constatat că angajarea răspunderii Guvernului este conformă cu Constituția și că nu există dovezi de abuz în această procedură. De asemenea, urgența adoptării legii a fost justificată de necesitatea de a reconfigura alocarea resurselor în sistemul de sănătate pentru îmbunătățirea calității actului medical.
Curtea a respins, de asemenea, criticile intrinseci, subliniind că accesul la asistență și servicii medicale va continua să fie asigurat, fără a afecta dreptul fundamental la ocrotirea sănătății. Stabilirea unor criterii de performanță profesională pentru personalul medical nu constituie o discriminare și este în conformitate cu principiile de organizare a serviciilor publice.
CCR a respins sesizările AUR, POT, SOS privind reforma Guvernului
Curtea Constituțională a României (CCR) a respins sesizările formulate de partidele AUR, POT și SOS în legătură cu reforma Guvernului, care vizează companiile de stat și sistemul sanitar. Judecătorii au argumentat că distribuirea fondului destinat finanțării serviciilor medicale între plata per capita și plata pe serviciu medical este o chestiune de administrare a bugetului public național, care revine în exclusivitate Guvernului, și nu Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.
Aceste precizări sunt susținute de articolele din Constituție, care stipulează responsabilitățile Guvernului în gestionarea resurselor financiare publice.