Autoritatea pentru Concurență și Piețe (CMA) din Marea Britanie a inițiat o investigație asupra serviciilor de căutare Google, marcând prima anchetă majoră sub noile reglementări stricte privind concurența digitală. CMA evaluează dacă Google deține un „statut strategic de piață” conform Legii privind piețele digitale, concurența și consumatorii (DMCC), care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2025.
Atribuirea acestui statut ar permite CMA să impună modificări pentru a preveni comportamentele anticoncurențiale. Sarah Cardell, directorul executiv al CMA, a subliniat că ancheta vizează dominația Google pe piața de căutare, având în vedere necesitatea de a asigura condiții echitabile, mai ales într-o perioadă în care inteligența artificială transformă modul în care oamenii caută informații online.
Cardell a declarat: „Rolul nostru este să ne asigurăm că oamenii beneficiază pe deplin de opțiuni și inovație în serviciile de căutare și că primesc un tratament echitabil, în special în ceea ce privește modul în care datele lor sunt colectate și stocate.” CMA își propune să creeze un teren de joc echitabil pentru toate companiile, fie ele mari sau mici.
În prezent, Google controlează peste 90% din căutările generale din Marea Britanie, iar peste 200.000 de agenți de publicitate din țară utilizează platformele de publicitate ale companiei. CMA a subliniat că căutarea online este esențială pentru creșterea economică și pentru conectarea companiilor cu clienții.
Un purtător de cuvânt al Google a declarat că gigantul tehnologic va colabora cu CMA pentru a implementa reguli care să beneficieze toate tipurile de website-uri și utilizatori din Marea Britanie. Google a făcut apel la un regim „pro-inovație, bazat pe dovezi”, avertizând că reguli excesiv de restrictive ar putea reduce opțiunile pentru consumatori și afaceri.
CMA își exprimă preocuparea că poziția dominantă a Google ar putea dezavantaja actorii noi și inovatori din domeniul căutării, cum ar fi OpenAI și Perplexity, care dezvoltă soluții bazate pe inteligență artificială. „Concurența eficientă în serviciile de căutare este esențială pentru a asigura un tratament corect al editorilor de știri în ceea ce privește utilizarea conținutului lor,” a adăugat CMA.