Posibilitatea unei date comune de celebrare a Paștelui între ortodocși și catolici
Recent, Papa Francisc a exprimat disponibilitatea Bisericii Catolice de a accepta o dată comună pentru celebrarea Paștelui, ceea ce a generat reacții din partea Patriarhiei Române. Reprezentanții Patriarhiei au subliniat că o astfel de consultare ar putea avea loc exclusiv în cadrul unui Sinod pan-ortodox.
Potrivit unui comunicat al Patriarhiei Române, inițiativa de a stabili o dată comună se aliniază cu recomandările Sinaxei Întâistătătorilor și Reprezentanților Bisericilor Ortodoxe, care a avut loc în ianuarie 2016. Aceasta a afirmat că fiecare Biserică trebuie să fie liberă să decidă în privința calendarului, fără a modifica data sărbătoririi Paștelui de către ortodocși.
Adrian Agachi, consilier patriarhal, a explicat că discuțiile privind o posibilă modificare a datei de celebrare a Paștelui pot fi inițiate doar în contextul unui Sinod pan-ortodox. Ultimul astfel de Sinod a avut loc în 2016, în insula Creta, și, în prezent, nu există planuri pentru organizarea unui nou Sinod care să abordeze acest subiect.
În concluzie, data de celebrare a Paștelui rămâne neschimbată, iar ortodocșii și catolicii vor continua să celebreze Învierea Domnului conform calendarului propriu, respectiv cel gregorian și cel iulian.
O posibilă dată comună de celebrare a Paștelui pentru ortodocși și catolici
Data sărbătorii Pascale variază în fiecare an datorită calculului bazat pe ciclurile solare și lunare, utilizând o formulă numită ciclu pascal. În prezent, ziua de sărbătoare a Învierii Domnului nu coincide între catolici și ortodocși.
Până în anul 1582, sărbătoarea Învierii a fost calculată conform unui sistem care a fost modificat odată cu introducerea calendarului gregorian de către Grigorie al XIII-lea. Acest calendar a fost adoptat de toate țările occidentale, iar Biserica Ortodoxă Română l-a implementat în 1924. Cu toate acestea, unele Biserici Ortodoxe, precum Patriarhia Ierusalimului, Biserica Ortodoxă Rusă și Biserica Ortodoxă Sârbă, continuă să folosească calendarul Iulian, sărbătorind astfel Paștele la date diferite de cele ale ortodocșilor care urmează calendarul gregorian.