Coca Cola – Impactul Noii Legi asupra Vânzărilor de Energizante
Volumul total de vânzări Coca Cola în România a scăzut cu 2,5% în 2024, fiind afectat în special de scăderea vânzărilor de băuturi energizante către adolescenți. Această scădere survine în urma implementării unei noi legi care impune vânzătorilor din magazine și restaurante să solicite actul de identitate al clienților pentru a verifica împlinirea vârstei de 18 ani, atunci când aceștia doresc să cumpere băuturi energizante, băuturi alcoolice sau produse de tutun.
Legea a fost adoptată în vară și a fost inițiată de USR, cu susținerea Guvernului Ciolacu. Deși inițial proiectul oferea doar posibilitatea de a verifica actele de identitate, a fost modificat pentru a impune obligația vânzătorilor de a solicita aceste acte. În cazul în care vânzătorii nu respectă această obligație, pot fi sancționați cu amenzi cuprinse între 10.000 lei și 30.000 lei.
Parlamentul a legiferat, de asemenea, interdicția vânzării de băuturi energizante către minori, având în vedere efectele nocive pe care aceste produse le pot avea asupra sănătății copiilor. Această măsură a fost adoptată în contextul unor evenimente tragice, cum ar fi moartea unui adolescent de 17 ani din Iași, care a decedat în urma consumului excesiv de băuturi energizante.