Tesla acuzată de manipularea odometrelor pentru a evita reparațiile în garanție
Tesla se confruntă cu un proces colectiv în California, fiind acuzată că ar modifica intenționat odometrele vehiculelor electrice pentru a prezenta un număr mai mic de kilometri rulați decât în realitate. Această practică ar permite companiei, condusă de Elon Musk, să reducă numărul reparațiilor acoperite de garanție și să obțină venituri suplimentare din reparații și vânzarea de garanții extinse.
Reclamantul, Nyree Hinton din Los Angeles, susține că odometrul Modelului Y din 2020, pe care l-a achiziționat în decembrie 2022, indica un rulaj artificial crescut. Deși vehiculul avea 36.772 mile la cumpărare, Hinton afirmă că odometrul funcționa cu cel puțin 15% mai rapid decât normal. Această discrepanță a dus la expirarea prematură a garanției de bază de 50.000 de mile, lăsându-l pe Hinton cu o factură de reparație de 10.000 de dolari pentru suspensie, cost pe care se aștepta ca Tesla să îl acopere.
În plângerea depusă în instanță se precizează că „prin corelarea limitelor de garanție și a plafoanelor de kilometraj cu citirile umflate ale odometrului, Tesla își reduce obligațiile de service în garanție și forțează consumatorii să cumpere garanții extinse mai devreme, crescând astfel veniturile din reparații.”
Procesul a fost mutat recent în instanța federală din Los Angeles și ar putea viza peste 1 milion de vehicule Tesla vândute în California. Reclamantul solicită despăgubiri compensatorii și punitive pentru toți șoferii afectați din stat. Această acțiune nu este singura împotriva Tesla legată de performanța reală a vehiculelor, în martie 2024 un judecător federal din Oakland hotărând că șoferii care au dat în judecată compania pentru supraestimarea autonomiei de rulare trebuie să își continue acțiunile în arbitraj individual.