Aeroporturile din Uniunea Europeană ar putea să elimine în curând restricția referitoare la cantitățile de lichide care pot fi transportate în bagajele de mână, datorită aprobării noilor scanere CT. Aceste echipamente sunt capabile să detecteze în mod fiabil explozibilii lichizi, deschizând astfel calea pentru o relaxare a regulilor care au fost în vigoare timp de mai bine de 15 ani.
Actualizarea necesară a software-ului pentru implementarea acestor scanere la aeroporturile din România este aproape finalizată. Compania Națională Aeroporturi București a confirmat că ridicarea restricțiilor depinde de finalizarea instalării și punerii în funcțiune a echipamentelor. Conform estimărilor, aceste operațiuni ar trebui să fie finalizate cel târziu în primul trimestru al anului 2026.
Serviciul Român de Informații (SRI) a menționat că ridicarea restricțiilor va fi posibilă doar în aeroporturile care dispun de echipamentele necesare, recertificate și actualizate. Până în prezent, pasagerii sunt obligați să transporte lichidele în recipiente mai mici de 100 de mililitri, iar acestea trebuie să fie plasate într-o pungă de plastic transparentă de maxim un litru.
Conform unei purtătoare de cuvânt a Comisiei Europene, noile scanere CT pot identifica amenințările în mod eficient, permițând astfel pasagerilor să transporte sticle de lichide mai mari atunci când acestea sunt considerate sigure. Acum, adoptarea acestei tehnologii depinde de fiecare aeroport în parte. Aproximativ 700 de scanere cu noul software sunt deja utilizate sau în curs de instalare în 21 de state membre ale UE, inclusiv în aeroporturi din Germania, Țările de Jos, Italia, Spania și Irlanda.
Aeroporturile din Uniunea Europeană au început să atenuzeze restricțiile existente privind lichidele, odată cu implementarea noilor scanere CT, care pot crea imagini tridimensionale ale conținutului bagajelor. Aceste schimbări sunt menite să faciliteze controlul de securitate și să permită pasagerilor să transporte lichide mai mari la bordul avioanelor.
Cu toate acestea, oficialii UE au exprimat îndoieli cu privire la fiabilitatea acestor noi scanere. În Germania, de exemplu, Poliția Federală și operatorul aeroportului din Frankfurt au semnalat necesitatea unei schimbări în reglementările existente. Drept urmare, Comisia Europeană a reinstaurat o restricție temporară pentru controlul lichidelor pe anumite aeroporturi din UE, începând cu 1 septembrie 2024, care permite ca lichidele să rămână în bagajele de mână, cu condiția ca acestea să fie plasate într-o pungă transparentă.
Implementarea noilor scanere va dura, având în vedere că multe aeroporturi se confruntă cu echipamente învechite și obstacole tehnice. De exemplu, pe aeroportul din Frankfurt, doar 40 dintre cele aproximativ 190 de benzi de control sunt echipate cu noile sisteme, iar pasagerii continuă să se confrunte cu limita de 100 de mililitri pentru lichide.
În alte aeroporturi din Europa, cum ar fi cel din Munchen, întârzierile în actualizarea software-ului afectează și ele implementarea acestor noi tehnologii. Aeroportul din Ljubljana utilizează deja echipamente avansate pentru controlul bagajelor, dar analiza completă a impactului noilor scanere asupra procesului de securitate este în curs de desfășurare.
În Spania, Aeroportul Palma de Mallorca are deja un scaner CT în funcțiune, iar altele sunt în curs de instalare la marile aeroporturi din Madrid și Barcelona. Aceste progrese indică o tendință spre relaxarea restricțiilor privind lichidele, pe măsură ce tehnologia de securitate continuă să evolueze.
Aeroporturile din UE elimină restricțiile privind lichidele la bordul avioanelor
Aeroporturile din Uniunea Europeană se pregătesc să renunțe la restricțiile curente legate de transportul lichidelor în bagajele de mână. Această schimbare vine în contextul propunerilor adoptate de Comitetul pentru transporturi al Parlamentului European, care vizează îmbunătățirea condițiilor de călătorie pentru pasageri.
Conform noilor reglementări, călătorii vor putea să aducă în cabină un obiect personal, cum ar fi o geantă sau un rucsac, și un bagaj de mână de până la 7 kilograme, fără a plăti taxe suplimentare. Aceste măsuri se aplică tuturor zborurilor care pleacă sau sosesc în cele 27 de state membre ale UE și fac parte dintr-un pachet mai amplu de modificări ale normelor privind drepturile pasagerilor, propus de Comisia Europeană.
Propunerile urmează să fie supuse votului în plenul Parlamentului European și pot suferi modificări înainte de a fi negociate și aprobate de statele membre. Aceasta înseamnă că pasagerii ar putea fi nevoiți să aștepte înainte de a beneficia de posibilitatea de a include lichide, cum ar fi sticlele de vin sau uleiul de măsline, în bagajul de mână gratuit.
Decizia de a elimina aceste restricții este așteptată cu interes de către călători, care speră că va aduce o experiență de zbor mai confortabilă și mai flexibilă.