Alarmă la Bruxelles: Porturile Europei sub influența Chinei
Europa manifestă o îngrijorare tot mai mare cu privire la proprietatea porturilor sale, în special din cauza influenței semnificative a companiilor chineze în punctele de acces maritime ale blocului. Potrivit unui raport Politico, firmele din Beijing dețin participații în aproximativ 30 de porturi europene, ceea ce ridică probleme de securitate.
Comisarul pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a subliniat în fața liderilor din industrie necesitatea reevaluării securității porturilor europene și a unei examinări mai atente a prezenței străine. Aceasta reprezintă un semnal clar din partea Bruxelles-ului că ceea ce era considerat anterior o investiție benignă a început să fie perceput ca o amenințare la adresa securității.
Recent, un document de politică al Comisiei Europene a reiterat aceste preocupări, sugerând implementarea unor controale mai stricte asupra proprietății străine în cadrul „infrastructurii critice de transport”. Această neliniște se reflectă și în propunerile social-democraților din Parlamentul European, care solicită reguli mai stricte în revizuirea regulamentului UE privind screeningul investițiilor străine, fără a menționa explicit China, dar cu un subtext clar în această direcție.
Cercetătorul Simon Van Hoeymissen a evidențiat că limbajul utilizat face referire la controlul tot mai mare al Beijingului asupra porturilor europene cheie, inclusiv Anvers-Bruges, Rotterdam și Pireu. Giganții chinezi, precum COSCO și China Merchants, dețin acum participații în peste 30 de terminale din întreaga Uniune Europeană.
Ana Miguel Pedro, europarlamentară din Partidul Popular European, a subliniat că actorii străini, cum ar fi Beijingul, operează cu un nivel de coordonare care depășește reacțiile fragmentate ale țărilor europene. Ea a avertizat că prezența crescândă a COSCO în porturi nu este doar o problemă economică, ci reprezintă o „vulnerabilitate strategică”.
Uniunea Europeană începe să conștientizeze gravitatea situației, în special în contextul invaziei Rusiei în Ucraina și a sprijinului implicit acordat de China Moscovei, care au amplificat îngrijorările legate de securitatea porturilor europene.
Un exemplu pertinent este terminalul de containere din Gdynia, Polonia, unde Hutchison deține o participație semnificativă. Sub presiunea administrației americane, care a cerut retragerea companiilor legate de China din Canalul Panama, Hutchison a încercat să vândă proprietăți portuare globale, inclusiv 14 în Europa. Cu toate acestea, acordul a eșuat recent din cauza intervenției Beijingului, subliniind complexitatea și provocările acestei situații.
Alarmă la Bruxelles: Porturile Europene Sub Amenințarea Chinei
Recent, s-a ridicat o problemă deosebit de gravă în legătură cu controlul străin asupra porturilor europene, în special în contextul influenței tot mai mari a Chinei. Această situație a fost caracterizată ca o „vulnerabilitate strategică” la nivelul Uniunii Europene.
Importanța strategică a porturilor europene, în special a celor gestionate de operatori externi, este consolidată de faptul că acestea sunt adesea situate în proximitatea unor infrastructuri esențiale, cum ar fi baze navale și șantiere navale. În acest context, guvernele europene, precum cel al Poloniei, au început să reacționeze, recunoscând necesitatea de a proteja aceste terminale prin includerea lor pe lista infrastructurilor critice. Aceasta implică o colaborare mai strânsă între operatori și autoritățile naționale pentru a asigura securitatea acestor locații.
Avertismentele experților subliniază gravitatea situației, evidențiind riscurile pe care le implică exploatarea vulnerabilităților din porturile europene. „Dacă un adversar străin exploatează o vulnerabilitate într-un port european, ne pune în pericol pe toți”, a declarat un oficial european. Aceste observații subliniază necesitatea urgentă de a reevaluare a implicării externe în gestionarea porturilor, pentru a preveni orice amenințare la adresa securității europene.