Analiza Dialogului Shangri-La: Reticența Europeană și Tensiunile Indo-Pakistaneze
Întâlnirea de securitate Dialogul Shangri-La din Singapore a scos în evidență nu doar rivalitatea dintre SUA și China, ci și o nouă diviziune între SUA și Europa cu privire la securitatea în Asia. Secretarul american al Apărării, Pete Hegseth, a subliniat importanța ca europenii să își concentreze investițiile pe securitatea europeană, în timp ce își cresc bugetele militare. Hegseth a menționat că este preferabil ca majoritatea investițiilor europene să fie direcționate către continentul european pentru a susține partenerii din regiunea indo-pacifică.
În cadrul conferinței, absența omologului chinez al lui Hegseth, Dong Jun, a fost notabilă, Beijingul trimițând o echipă mai puțin reprezentativă. De asemenea, un alt aspect important al evenimentului a fost prezența delegațiilor militare din India și Pakistan, care au venit după o perioadă de tensiuni intense între cele două națiuni dotate cu arme nucleare. Cele două delegații au evitat interacțiunea, subliniind rivalitatea lor persistentă.
În ceea ce privește angajamentele în Asia, unele națiuni europene au indicat că nu se vor lăsa influențate de cererile Statelor Unite, dorind să rămână active atât în Asia, cât și în Europa. Kaja Kallas, șefa diplomației europene, a evidențiat interconectarea securității europene cu cea a Pacificului, subliniind și amenințările comune, cum ar fi Rusia și China. Președintele Franței, Emmanuel Macron, a afirmat că Franța rămâne o putere indo-pacifică și a pledat pentru o abordare echilibrată între cele două mari puteri, China și SUA, propunând o „a treia cale” de cooperare între Europa și Asia.
Reticența Europeană față de Propunerile SUA în cadrul Dialogului Shangri-La
În cadrul conferinței de securitate de la Singapore, președintele Franței, Emmanuel Macron, a subliniat că viziunea multor țări din regiune reflectă o reticență față de propunerile Statelor Unite. Deși retorica poate părea optimistă, analiștii și oficialii militari din zonă sugerează că prezența și ambițiile europene în Asia ar putea fi dificil de modificat.
Relații Militare și Comerciale pe Termen Lung
Desfășurările militare europene sunt planificate pe termen lung, cu relații comerciale și de apărare care se extind pe decenii. De exemplu, vizita unui portavion britanic în Singapore este parte a unui program inițiat în 2017, menit să sublinieze angajamentul Marii Britanii față de libertatea de navigație în Marea Chinei de Sud.
Acest portavion reflectă angajamentele Marii Britanii în cadrul Aranjamentului de Apărare între Cinci Puteri, care include colaborarea militară cu Singapore, Malaezia, Australia și Noua Zeelandă.
Consolidarea Legăturilor Europene în Asia
Conform unui raport recent al Institutului Internațional de Studii Strategice (IISS), companiile europene de apărare, inclusiv Airbus și Thales, au o prezență stabilă în Asia de Sud-Est, chiar și în fața competiției crescânde din partea altor națiuni. Cheltuielile pentru apărare în Asia sunt prognozate să crească semnificativ, atingând 629 de miliarde de dolari până în 2024.
Implicarea Europeană în Securitatea Regională
Oficialii finlandezi, în special, au subliniat că securitatea europeană este o prioritate, iar resursele dedicate apărării în Europa trebuie să rămână principalele preocupări pentru a permite Statelor Unite să se concentreze mai mult pe zona Indo-Pacificului. Ministrul finlandez al apărării, Antti Hakkanen, a afirmat că, pentru ca Europa să fie în siguranță, trebuie să existe o concentrare a eforturilor pe apărarea europeană.