De ce Statele Unite susțin că prezența Chinei în Canalul Panama încalcă tratatul de neutralitate
În contextul tensiunilor geopolitice, oficialii și congresmenii americani invocă un tratat încheiat între Statele Unite și Panama în 1977, care garantează neutralitatea Canalului Panama. Acest tratat, care a intrat în vigoare în 1999, stipulează că canalul trebuie să rămână deschis pentru toate navele, indiferent de țara de origine.
Președintele Donald Trump a afirmat că China operează canalul și a amenințat cu revendicarea acestuia, justificându-și poziția prin prezența unor firme chineze în Panama. Trump s-a plâns de taxele de trecere și a subliniat riscurile de securitate generate de construcția unui nou pod de către antreprenori chinezi, care ar putea afecta tranzitul prin canal.
Senatorul american Ted Cruz a susținut, în cadrul unei audieri, că activitățile Chinei, inclusiv operarea porturilor de la capetele canalului, reprezintă o amenințare pentru securitatea națională a Statelor Unite și că Panama ar putea încalca tratatul de neutralitate. De asemenea, președintele Panama, Jose Mulino, a reafirmat că „Canalul aparține Panama” și a respins orice discuție privind negocierile pe acest subiect.
Între timp, agenția care supraveghează transportul maritim american ia în considerare revizuirea sectorului maritim din Panama, ceea ce ar putea duce la impunerea de amenzi și restricții navelor sub pavilion panamez care intră în porturile americane.
Analiza poziției Statelor Unite privind prezența Chinei în Canalul Panama
Statele Unite susțin că activitățile companiilor chineze, în special ale celor de stat, ridică probleme semnificative legate de neutralitatea tratatului Canalului Panama. Eugene Kontorovich, profesor de drept la Universitatea George Mason, a afirmat că aceste îngrijorări sunt fundamentale pentru securitatea canalului.
Reînnoirea automată a concesiunii companiei CK Hutchison pentru porturi în 2021 a generat critici din partea oficialilor americani și panamezi, în principal din cauza termenilor favorabili acelei firme. Totuși, la momentul reînnoirii, nu au fost exprimate îngrijorări legate de securitate.
Julio Yao, consilier în relații internaționale, a declarat că Statele Unite nu pot obliga Panama să revizuiască sau să rezilieze contractele cu companiile chineze și a subliniat că argumentele în favoarea intervenției se bazează pe amendamentele din 1978 ale Senatului SUA, care vizează apărarea canalului împotriva amenințărilor.
Impactul taxelor de trecere asupra relațiilor americane
Oficialii americani au semnalat că creșterea taxelor de trecere prin Canalul Panama afectează disproporționat interesele Statelor Unite, având în vedere că peste trei sferturi dintre navele care tranzitează canalul sunt direcționate către sau provin din SUA. Deși canalul a raportat o scădere a veniturilor din taxe din cauza unei secete severe, veniturile au crescut cu aproape 26% între 2020 și 2023.
Structura tarifară a canalului este dependentă de tipul și dimensiunea navei, iar navele militare din orice națiune sunt supuse unor taxe diferite față de cele comerciale. Tratatul stipulează că taxele trebuie să fie juste și conforme cu principiile dreptului internațional, ceea ce subliniază preocuparea Statelor Unite pentru un tratament echitabil în utilizarea acestui coridor comercial esențial.
Statele Unite și Prezența Chinei în Canalul Panama
Recent, Statele Unite au exprimat îngrijorări cu privire la prezența Chinei în Canalul Panama, susținând că aceasta ar putea încălca tratatul de neutralitate al canalului. Fostul ambasador al SUA în Panama, John Feeley, a comentat despre impactul acestei situații asupra comerțului maritim, subliniind că, în prezent, mai puțin de 1,5% din încărcăturile care trec prin canal sunt sub pavilion american.
Feeley a adăugat că creșterea taxei de drum din Panama este o problemă majoră, menționând că aceasta a fost provocată, în principal, de utilizarea apei dulci, afectând toate navele în mod egal. Această dinamică a comerțului și a influențelor externe în zonă ridică întrebări serioase asupra stabilității și neutralității canalului, un punct strategic vital pentru comerțul internațional.