Capacitatea de Rezolvare a Problemelor în Scădere
O analiză realizată de Financial Times pe baza testelor PISA sugerează că abilitatea oamenilor de a raționa și de a rezolva probleme a atins un vârf în jurul anului 2012 și a scăzut constant de atunci. Această tendință a fost eclipsată de impactul pandemiei Covid asupra educației, dar reflectă o deteriorare pe termen lung a capacității cognitive a indivizilor.
Rezultatele testelor pentru citire, matematică și științe au arătat o scădere semnificativă între 2012 și 2018, mai accentuată decât în perioada afectată de pandemie. Această problemă nu se limitează doar adolescenților, ci se extinde și la adulți, care prezintă un tipar similar de scădere a abilităților cognitive, conform evaluărilor standard OCDE.
Studiile recente, precum cele din cadrul proiectului Monitoring the Future, relevă o creștere a dificultăților de gândire și concentrare în rândul tinerilor, cu o accelerare observată începând cu mijlocul anilor 2010. Acest punct de inflexiune coincide cu modificarea relației noastre cu informația, într-o eră în care accesul constant la date online a devenit norma.
Declinul lecturii se face simțit, iar în 2022, mai puțin de 50% dintre americani au raportat că au citit o carte în ultimul an. Această reducere a consumului de lectură este însoțită de o scădere a performanțelor în aplicarea abilităților matematice și în rezolvarea problemelor. De exemplu, proporția adulților care nu pot utiliza raționamentul matematic pentru a evalua validitatea afirmațiilor a crescut semnificativ, atingând 25% în țările cu venituri ridicate și 35% în SUA.
Aceste date sugerează o erodare generalizată a capacității cognitive, care ar putea avea implicații profunde pentru viitorul educației și al societății în ansamblu.
Scăderea capacității umane de a rezolva probleme complexe
Analiza realizată de Financial Times subliniază că abilitățile oamenilor de a gândi și de a rezolva probleme complexe sunt în declin, în special în contextul influenței mediilor digitale. Această tendință a fost observată în ultimele 15 ani, când capacitatea de concentrare și aplicarea gândirii logice au fost afectate semnificativ.
Discuțiile despre impactul social al tehnologiilor digitale se concentrează adesea pe proliferarea smartphone-urilor și a rețelelor sociale. Totuși, schimbarea modului în care interacționăm cu informația a coincis cu o scădere a abilității de gândire concentrată. Financial Times evidențiază tranziția de la pagini web finite la fluxuri infinite de informații actualizate constant, care inundă utilizatorii cu notificări continue.
Acest mediu informațional a condus la o schimbare de la un comportament autodirijat la un consum pasiv de informații, afectând grav capacitatea de atenție, procesarea informațiilor și memoria de lucru. Deși capacitatea intelectuală de bază a oamenilor rămâne intactă, executarea acesteia este din ce în ce mai mult influențată negativ de mediul digital. Astfel, pentru mulți, mediul digital devine un obstacol în calea utilizării eficiente a potențialului intelectual.