Miza UE în epoca Putin-Trump-Xi: bugetul pentru următorii 7 ani
Un moment crucial pentru viitorul financiar al Europei s-a desfășurat miercuri, 16 iulie, când Ursula von der Leyen a prezentat proiectul de buget al Uniunii Europene pentru următorii șapte ani. Acest cadru financiar multianual (CFM), care se va aplica între 2028 și 2034, va necesita doi ani de negocieri intense între guvernele naționale, fiecare având nevoie de unanimitate pentru a conveni asupra conținutului bugetului.
Miza este extrem de mare, având în vedere provocările fără precedent cu care se confruntă UE, inclusiv războiul comercial cu America sub conducerea lui Donald Trump, agresiunea Rusiei lui Vladimir Putin, intensificarea concurenței din partea Chinei, conflictul din Orientul Mijlociu, schimbările climatice, migrația internațională și ascensiunea extremei drepte cu agenda sa politică anti-Bruxelles. Mario Draghi, fostul prim-ministru al Italiei, subliniază importanța acțiunii, afirmând că, fără o intervenție adecvată, Europa va trebui să se compromită în ceea ce privește bunăstarea, mediul și libertatea.
Bugetul de bază al UE este estimat la aproximativ 1.200 de miliarde de euro, o sumă considerabilă, dar care reprezintă doar 1% din PIB-ul total al Uniunii, în comparație cu 48% pentru bugetul Germaniei și 57% pentru cel al Franței. Aceasta ridică întrebarea: cât de mare trebuie să fie „bazooka” bugetului Bruxelles-ului pentru a răspunde provocărilor actuale?
Opinile variază semnificativ, unele țări preferând o creștere zero, în timp ce altele militează pentru dublarea bugetului UE. Jan Strasky, economist principal la OCDE, sugerează că o creștere cu 20-30% ar putea aduce deja rezultate semnificative. Aceste discuții vor continua pe parcursul negocierilor, având un impact profund asupra viitorului Uniunii Europene.
Miza UE în epoca Putin-Trump-Xi: bugetul pentru următorii 7 ani
Analizând miza Uniunii Europene în contextul geopolitic actual, este esențial să ne concentrăm asupra bugetului propus pentru următorii șapte ani, care ar putea ajunge la aproximativ 1.200 de miliarde de euro. Această sumă, dacă este gestionată corect, ar putea aduce îmbunătățiri semnificative în diverse domenii, inclusiv apărare și energie.
Reprioritizarea fondurilor UE
Recent, OCDE a sugerat că UE ar trebui să își reprioritizeze fondurile existente, având în vedere necesitatea de a se concentra mai mult pe apărare și integrarea pieței energiei electrice. Aceste măsuri ar putea reduce costurile energiei și ar stimula creșterea economică.
Propuneri pentru un buget mai ambițios
Conform lui Zsolt Darvas, expert al think tank-ului Bruegel, bugetul UE ar trebui să se dubleze, având în vedere provocările actuale, cum ar fi tranziția climatică, datoriile generate de pandemia de Covid-19 și nevoia de a finanța proiecte de apărare. Studiul subliniază că provocările contemporane necesită răspunsuri coordonate din partea statelor membre, iar actualul cadru financiar multianual (CFM) este învechit.
Opinile statelor membre
În timp ce unele țări, precum Franța, susțin creșterea bugetului, altele, cum ar fi Germania și Țările de Jos, se opun acestei inițiative. Suedia, de asemenea, a exprimat nevoia de a prioritiza apărarea și securitatea în cadrul bugetului, deși se confruntă cu provocarea legislației europene care limitează cheltuielile militare directe.
Concluzie
În concluzie, miza Uniunii Europene în fața provocărilor globale și a priorităților interne impune o revizuire a bugetului său, astfel încât să poată răspunde eficient nevoilor actuale. Discuțiile în curs privind creșterea bugetului şi reprioritizarea fondurilor sunt vitale pentru viitorul Europei.
Miza UE în epoca Putin-Trump-Xi: bugetul pentru următorii 7 ani
Uniunea Europeană se confruntă cu provocări semnificative în ceea ce privește bugetul pentru următorii șapte ani, având în vedere contextul geopolitic actual dominat de lideri precum Putin, Trump și Xi. Propunerile recente ale lui Draghi și von der Leyen vizează o simplificare radicală a bugetului, prin combinarea Politicii agricole comune și a Fondului de coeziune într-un singur megafond.
Un alt aspect important al bugetului este crearea unui nou Fond european pentru competitivitate, destinat investițiilor în sectoare-cheie și sprijinului pentru cercetare. De asemenea, se preconizează un nou fond de acțiune externă, care ar integra ajutoarele pentru dezvoltare și diplomația, conform planului inițial al lui von der Leyen.
Cu toate acestea, reformele propuse au generat nemulțumiri în rândul unor state și politicieni europeni, în special în ceea ce privește finanțarea agricultorilor și a regiunilor cu dificultăți economice. O provocare majoră este stabilirea surselor de finanțare pentru acest buget, cu discuții intense pe tema introducerii unor noi forme de „resurse proprii” pentru a reduce dependența de contribuțiile naționale.
Comisarul european pentru buget, Piotr Serafin, a subliniat necesitatea unui „pachet ambițios de resurse proprii” care să fie acceptabil din punct de vedere politic și social. Cu toate acestea, unele state, cum ar fi Suedia, contestă necesitatea unor noi taxe europene, pledând pentru o redefinire a priorităților în cadrul bugetului existent.
Deciziile luate în acest context vor avea un impact semnificativ asupra viitorului Uniunii Europene și asupra capacității sale de a face față provocărilor globale actuale.
Analiza bugetului UE pentru următorii 7 ani în contextul provocărilor globale
În contextul actual al Uniunii Europene, se pune întrebarea esențială: „Ce reprezintă cu adevărat UE?” Această întrebare devine tot mai relevantă, având în vedere provocările globale multiple cu care se confruntă continentul. În acest cadru, bugetul pentru următorii 7 ani, estimat la 1.200 de miliarde de euro, va reflecta răspunsul colectiv al celor 27 de țări membre.
O preocupare importantă este legată de condiționalitatea alocării fondurilor, în special în ceea ce privește respectarea standardelor democratice. Comisia Europeană, condusă de Ursula von der Leyen, lucrează la un nou regim de sancțiuni financiare pentru state precum Ungaria, care au fost considerate ca neavând un angajament adecvat față de valorile fundamentale ale UE. Însă, în contextul în care fiecare țară trebuie să aprobe pachetul bugetar, inclusiv Ungaria, există îngrijorări cu privire la includerea normelor de condiționalitate în bugetul final.
Observatorii și experții, inclusiv Mario Draghi, subliniază că investițiile publice ale UE sunt insuficiente pentru a răspunde provocărilor actuale. Această rigiditate a procesului decizional, impusă de necesitatea acordului unanim între toate statele membre, limitează drastic orice oportunitate de reformă. În acest sens, există un scepticism generalizat că vor exista modificări semnificative în cadrul bugetar actual.
Astfel, amploarea și domeniul de aplicare al viitorului buget vor fi esențiale pentru determinarea capacității Uniunii Europene de a răspunde provocărilor actuale și de a avansa în direcția unei integrări mai profunde între statele membre.