Critica Papei Francisc la adresa lui JD Vance
Papa Francisc a avut o întâlnire scurtă cu vicepreședintele american JD Vance, dar nu se știe ce s-a discutat între cei doi. Totuși, în scrisoarea sa din februarie adresată episcopilor americani, Francisc a criticat deschis pozițiile lui Vance, fără a-l menționa direct. Critica sa s-a concentrat pe tratamentul dur al lui Vance față de refugiați și migranți, precum și asupra tendinței mai largi de a instrumentaliza religia pentru populismul naționalist și autoritar.
În această scrisoare, Papa a subliniat că „iubirea creștină nu este o expansiune concentrică a intereselor” și a evidențiat că persoana umană nu este un simplu individ cu sentimente filantropice, ci parte a unei comunități mai largi. Această poziție contrazice interpretările lui Vance despre ordinea iubirii, care se concentrează pe familie, vecini, națiune și, în cele din urmă, pe semeni.
Critica Papei a fost întărită de comentariile lui Rory Stewart, fost ministru britanic, care a contestat poziția lui Vance, calificând-o drept „o interpretare bizară” a doctrinei creștine. Vance a răspuns provocărilor pe rețelele sociale, dar rămâne sub semnul întrebării cum va afecta această critică imaginea sa în rândul credincioșilor.
Nemulțumirile Papei Francisc față de Vicepreședintele JD Vance
Papa Francisc a fost nemulțumit de pozițiile vicepreședintelui american, JD Vance, care a adoptat o viziune populistă de extremă dreapta asupra creștinismului. Vance, similar altor lideri naționaliști, promovează ceea ce el consideră a fi o interpretare corectă a „democrației creștine”, dar această viziune a fost contestată de papa, care subliniază importanța iubirii și a fraternității deschise tuturor, așa cum este ilustrat în parabola „Bunului Samaritean”.
Cardinalul Pietro Parolin a fost trimis să-i explice lui Vance mesajul papei, evidențiind că viziunea acestuia este în contrast cu naționalismul și populismul de extremă dreapta. Jurnalistul Jan-Werner Muller a subliniat că Vance nu este singur în această abordare, iar lideri precum Viktor Orbán din Ungaria au promovat idei similare, care au fost percepute ca fiind opresive de către mulți catolici din istoria recentă.
În plus, populiștii de extremă dreapta, inclusiv Vance, au fost acuzați că își folosesc credința pentru a-și promova agendele politice, ascunzându-se în spatele unei identități creștine care nu reflectă adevărata esență a credinței. Aceștia critică ierarhia bisericească și sugerează că aceasta reprezintă o elită ilegitimă, acuzând-o de corupție, cum ar fi reinstalarea „imigranților ilegali” pentru a obține fonduri federale, o acuzație considerată ofensatoare de cardinalul Timothy Dolan.