Solicitările Dacia și ale altor fabricanți de automobile din România
Fabricanții de automobile din România, în frunte cu Dacia, au solicitat autorităților să fie incluși pe lista beneficiarilor ajutoarelor de stat, prin exceptarea marilor consumatori industriali de energie electrică de la o parte (75% sau 85%) din cota obligatorie de achiziție de certificate verzi. Această solicitare a fost transmisă de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) și Dacia, care au cerut ca și codul CAEN 2910 – „Fabricarea autovehiculelor de transport rutier” să fie inclus în lista codurilor eligibile.
Refuzul cererii de scutire
Solicitarea de scutire nu a fost acceptată, conform unui document guvernamental. Motivul invocat pentru respingerea cererii a fost că lista codurilor CAEN eligibile este stabilită de legislația Uniunii Europene, conform Orientărilor din 2022 ale Comisiei Europene privind ajutoarele de stat pentru climă, protecția mediului și energie (CEEAG).
Proiecte de energie regenerabilă
Dacia intenționa să dezvolte parcuri fotovoltaice proprii, cu o capacitate totală de peste 34 MW, pentru a-și reduce costurile energetice la uzina de fabricație de la Mioveni și la Centrul Tehnic de la Titu. Totuși, aceste proiecte nu au fost acceptate pentru finanțare nerambursabilă prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Valoarea estimată a investiției pentru parcul fotovoltaic destinat uzinei Dacia de la Mioveni era de aproximativ 177 milioane lei, inclusiv TVA.
Fabricanții de automobile din România cer scutiri de la subvenționarea energiei regenerabile
Recent, fabricanții de automobile din România, lideri fiind cei de la Dacia, au solicitat să beneficieze de scutiri parțiale în ceea ce privește subvenționarea producătorilor de energie regenerabilă. Această cerere vine în contextul unei scheme de ajutor de stat care urmărește reducerea obligațiilor de achiziție a certificatelor verzi pentru marii consumatori de energie.
Schema de ajutor, care are un buget total estimat de 578 milioane euro, se preconizează că va fi în vigoare până la 31 decembrie 2031. Aceasta ar putea oferi scutiri anuale de până la 150 milioane euro, în funcție de expunerea la risc a beneficiarilor. Totuși, cererea fabricanților auto a fost refuzată, iar aceștia doresc ca ajutoarele să fie acordate începând cu anul curent, deși aplicarea ar putea începe abia de la 1 ianuarie 2026, conform surselor din industrie.
Beneficiarii schemei vor beneficia de o reducere a cotei obligatorii de achiziție de certificate verzi cuprinsă între 75% și 85% și vor trebui să îndeplinească anumite condiții, cum ar fi implementarea recomandărilor din auditul energetic sau investiții în proiecte de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră.
În concluzie, refuzul de a acorda scutiri fabricanților de automobile ridică întrebări cu privire la viitorul acestora în contextul politicilor de mediu din Uniunea Europeană.