Negocieri avansate pentru reluarea activității la Șantierul Naval Damen Mangalia
Autoritățile române sunt angajate în discuții avansate cu un potențial investitor care ar putea închiria forța de muncă și facilitățile de la Șantierul Naval Damen Mangalia (DSMa). Această inițiativă vizează menținerea activității economice și asigurarea plății salariilor angajaților, a declarat ministrul Economiei, Bogdan Ivan, în cadrul unei dezbateri din Senat.
Ministrul a subliniat că, încă din prima săptămână de mandat, a început negocierile cu investitori și reprezentanții angajaților pentru a găsi soluții viabile. „Suntem în negocieri avansate cu un potențial investitor care va opera și va menține activitatea economică pentru a plăti salariile către oameni”, a afirmat Ivan.
Referitor la ieșirea Damen Holding din acționariatul șantierului, Ivan a menționat că a fost convenită o negociere directă pentru preluarea activelor și datoriilor de către noul investitor. Statul român deține 51% din acțiuni, iar Damen 49%.
În prezent, Șantierul Naval Damen Mangalia se află în insolvență, iar peste 200 de angajați au fost concediați începând cu 28 februarie. Majoritatea celor peste o mie de salariați se află în șomaj tehnic, iar sindicaliștii continuă să facă apeluri către autoritățile centrale pentru găsirea unor soluții rapide pentru reluarea activității.
Deși discuțiile sunt în curs, liderul Sindicatului Navalistul, Laurențiu Gobeajă, a menționat că blocajul existent persistă și că nu s-a ajuns la o soluție concretă în ultimele luni.
Negocieri între autoritățile române și investitorul Damen pentru reluarea activității la Șantierul Naval Mangalia
Autoritățile române poartă negocieri cu Damen Holding BV pentru a relua activitatea la Șantierul Naval Damen Mangalia. În ultimele luni, situația de la șantier a fost tensionată, cu amenințări de concediere pentru peste 200 de salariați, începând cu 28 februarie. Ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a declarat că va solicita administratorului judiciar amânarea acestor concedieri.
De asemenea, peste o mie de angajați se află în șomaj tehnic, iar administratorul șantierului a confirmat prelungirea acestei perioade până pe 31 mai. Sindicatul Navalistul a adresat o scrisoare deschisă Ambasadei Regatului Țărilor de Jos, cerând ca Damen să își asume responsabilitatea și să intervină pentru redresarea activității la șantier.
În 2023, Damen a notificat rezilierea acordului de asociere cu statul român din cauza adoptării Legii nr. 187/2023, care a anulat cadrul juridic al colaborării. Această situație a condus la cererea de insolvență a Damen Shipyards Mangalia, procedura fiind deschisă de Tribunalul Constanța pe 19 iunie 2024.
Damen a preluat controlul șantierului în 2018, achiziționând pachetul majoritar de acțiuni de la Daewoo, iar ulterior a cedat statului român 2% din acțiuni, păstrând controlul operațional și managerial al șantierului naval.