Avertisment: Economia germană și sectorul auto în criză
Economia germană, în special sectorul auto, se îndreaptă spre o prăpastie, conform unui avertisment recent. Viitorul cancelar va moșteni o serie de probleme care afectează producția de mașini, inclusiv costurile ridicate ale energiei și o forță de muncă sub presiune, precum și amenințarea unui „război iminent al tarifelor”.
Industria auto a Germaniei, care a fost un pilon al dezvoltării economice, se confruntă acum cu o criză severă. Aceasta este afectată de o „furtună perfectă”, ce include tranziția de la motoarele cu combustie, recunoscute pentru ingineria germană, la vehicule electrice, domeniu în care Germania nu deține tehnologia critică a bateriilor. În plus, cererea pentru vehicule electrice (EV) este în scădere, iar companiile germane anunță concedieri pe fondul creșterii costurilor energetice și a concurenței crescute din partea producătorilor chinezi.
Amenințările tarifelor la importuri, recent menționate de Donald Trump, ar putea afecta grav economia germană, care se bazează pe exporturi. Problemele din sectorul auto influențează și politica germană, contribuind la scăderea popularității guvernului condus de cancelar Olaf Scholz, cu doar câteva zile înainte de alegeri. Opoziția conservatoare, condusă de Friedrich Merz, este în creștere, având 29% din intențiile de vot, în timp ce partidul de extremă dreapta Alternative für Deutschland (AfD) ocupă locul doi în sondaje, cu 21%.
Chiar și o victorie a conservatorilor nu ar putea oferi soluții rapide pentru provocările din sectorul auto. Economia germană se află deja în al treilea an consecutiv de declin, influențată de eforturile de decarbonizare și de o concurență crescută din partea Chinei. Această situație a dus la o inversare a tendinței de creștere a nivelului de trai în Germania, care a început să se resimtă după o contracție a pieței în 2018.
Avertisment privind economia germană și sectorul auto
Economia germană, cu un accent special pe sectorul auto, se confruntă cu provocări semnificative. Vânzările de automobile au scăzut drastic, cu o diminuare de 13% în China pentru produsele germane, iar Mercedes-Benz și Volkswagen au raportat scăderi de 7%, respectiv 10%. Aceste cifre reflectă o tendință alarmantă care afectează nu doar industria auto, ci și economia națională în ansamblu.
Pe lângă scăderea vânzărilor, costurile energetice ridicate din ultimii trei ani, agravate de război, contribuie la o presiune economică suplimentară. Această scumpire a energiei are un impact direct asupra prețurilor materiilor prime, cum ar fi oțelul și aluminiul, resursele esențiale pentru producția auto.
În fața unei crize economice și industriale tot mai profunde, Germania trebuie să identifice soluții viabile pentru a-și revitaliza sectorul auto. Este esențială o colaborare mai strânsă cu Bruxelles-ul pentru a proteja interesele industriale ale Europei, într-un mediu global din ce în ce mai competitiv, subliniază analiza realizată de Politico.