Avertisment privind legislația 5G în România
Deși majoritatea țărilor din Uniunea Europeană fac o distincție clară între echipamentele „critice” și „non-critice” în legislația lor 5G, România nu aplică această practică. Această lipsă de distincție a generat incertitudini și a avut un impact negativ asupra dezvoltării tehnologiilor 5G în economia românească.
Specialiștii de la Dentons, una dintre cele mai mari firme globale de avocatură, avertizează că întârzierea în adoptarea unei legislații care să includă criterii tehnice și distincția între tipurile de echipamente 5G va afecta semnificativ dezvoltarea serviciilor de comunicații avansate la nivel național, cu repercusiuni asupra întregii economii.
În prezent, România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește implementarea rețelelor 5G, cu o acoperire de doar 33%, mult sub media europeană de aproximativ 89%. Modificările recente propuse în legislație ar putea îngreuna și mai mult acest proces, limitând numărul furnizorilor de echipamente 5G și, astfel, crescând decalajele între țările din UE.
Experții subliniază importanța adoptării unei legislații care să permită o competiție echilibrată și să faciliteze dezvoltarea rapidă a rețelelor de telecomunicații, ceea ce ar aduce beneficii economice semnificative pentru România.
Avertisment privind legislația 5G în România
Lipsa unei distincții clare între echipamentele „critice” și „non-critice” în legislația actuală și propusă pentru rețelele 5G întârzie dezvoltarea serviciilor de ultimă generație, având un impact semnificativ asupra întregii economii. Varianta actuală a Legii nr. 163/2021 nu face nicio diferențiere între aceste tipuri de echipamente și nu include criterii tehnice pentru furnizorii de echipamente 5G. Această lacună legislativă este problematică, deoarece echipamentele „critice” pot afecta securitatea națională, în timp ce echipamentele „non-critice” nu generează riscuri de acest tip.
Importanța distincției între echipamentele 5G
Specialiștii subliniază că distincția între echipamentele critice și non-critice este esențială pentru securitatea rețelei. Rețeaua de acces radio (RAN), care este compusă din mii de antene, este clasificată ca echipament non-critic, având o prioritate scăzută în ceea ce privește siguranța. Aceste echipamente nu influențează nucleul rețelei, care conține componentele critice pentru procesarea datelor și controlul rețelei mobile.
Includerea unor criterii tehnice în legislație ar permite o reglementare mai adecvată, recunoscând că nu toate componentele utilizate în spectrul 5G au un impact asupra securității naționale. De exemplu, rețeaua de acces radio este crucială pentru asigurarea acoperirii semnalului de către operatorii de telecomunicații, dar nu afectează funcțiile de bază ale nucleului rețelei, ceea ce ar putea justifica excluderea sa din procesul de autorizare.
Astfel, o clarificare a acestor distincții în legislația 5G este necesară pentru a accelera dezvoltarea serviciilor de telecomunicații de ultimă generație în România și a proteja interesele economice și de securitate națională.
Avertisment privind legislația 5G în România
Un nou avertisment subliniază importanța distincției între echipamentele „critice” și „non-critice” în contextul legislației 5G din România. Această distincție, deja adoptată în majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene, este esențială pentru a facilita dezvoltarea serviciilor de ultimă generație și pentru a evita întârzierea implementării rețelelor 5G.
Specialiștii sugerează că echipamentele „non-critice” sunt fundamentale pentru activitatea furnizorilor de telecomunicații și nu ar trebui să fie supuse unui proces de autorizare din partea statului român. O colaborare cu Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) ar putea duce la întocmirea unei liste clare a acestor echipamente, asigurând transparență și neutralitate tehnică.
Conform unui studiu realizat de Oxford Economics, eliminarea echipamentelor 5G neautorizate ar putea genera costuri uriașe pentru furnizorii de telecomunicații din România, estimându-se că acestea vor ajunge între 4,4 miliarde și 4,9 miliarde lei până în 2030. Aceasta ar putea duce la restricționarea accesului la rețelele 5G pentru între 1,3 milioane și 2,9 milioane de persoane, reprezentând 7%-16% din populație.
Studiul avertizează că restricționarea concurenței pe piața infrastructurii de rețea ar putea afecta negativ creșterea economică a României, estimându-se o scădere a PIB-ului cu până la 4,5 miliarde lei până în 2030. Aceste date subliniază necesitatea unei reglementări adecvate și a unei abordări bazate pe bunele practici europene pentru a sprijini dezvoltarea tehnologiilor 5G în România.
Contextul european al legislației 5G
Până la data de 30 august 2024, 21 de state membre ale UE și 2 țări SEE (Islanda și Norvegia) au adoptat legi sau cerințe de securitate cibernetică pentru 5G. În prezent, 9 state membre au publicat liste de componente critice și non-critice, stabilind măsuri de gestionare pentru cele critice. Aceasta evidențiază importanța adoptării unei strategii similare în România pentru a nu rămâne în urmă în fața avansului tehnologic.
Avertisment privind legislația 5G în România
Specialiștii din domeniul avocaturii atrag atenția asupra necesității de a distinge între echipamentele „critice” și „non-critice” în legislația 5G din România. Această distincție, deja practicată în majoritatea statelor Uniunii Europene, este esențială pentru dezvoltarea eficientă a serviciilor de comunicații de generație 5G.
Conform experților, reglementările actuale au condus la incertitudini și un impact nefavorabil asupra economiei locale. Întârzierea în implementarea serviciilor 5G generează dezechilibre pe piața telecomunicațiilor, afectând semnificativ jucătorii majori din sector.
Includerea unor criterii tehnice și a unei distincții clare în legislația națională ar alinia România la standardele europene, aducând beneficii considerații care vizează concurența și predictibilitatea investițiilor. Aceasta s-ar traduce printr-o dezvoltare mai rapidă a rețelelor de telecomunicații, având un impact pozitiv asupra economiei și societății în ansamblu.