BCR, amendată pentru poprirea salariului unui client
Banca Comercială Română (BCR) a fost sancționată cu o amendă de 35.000 de lei de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, după ce un client a reclamat că banca i-a poprit întreg salariul, depășind limita legală de o treime. Această decizie a fost luată de CJPC Prahova, pe baza unei plângeri primite de la client.
BCR susține că a acționat conform solicitării unui executor judecătoresc și că nu a avut informații despre proveniența sumelor poprite. Banca a explicat că a poprit întreg salariul clientului, în valoare de 965 de lei, pentru o datorie de aproximativ 28.500 de lei. Conform Codului de procedură civilă, veniturile salariale pot fi urmărite doar până la o treime.
Instanța de judecată a respins contestația băncii, afirmând că poprirea a fost realizată în mod necorespunzător, contrar reglementărilor legale. În plus, banca a oferit clientului doar 90 de minute pentru a efectua plățile către companiile de utilități după virarea sumelor poprite, ceea ce a fost considerat inadecvat de instanță.
BCR a argumentat că nu poate fi trasă la răspundere pentru poprirea excesivă, deoarece a acționat ca terț-poprit și că toate sumele din contul clientului erau virate automat către contul colector de popriri. Banca a subliniat faptul că salariile și alte sume din conturi comune își pierd individualitatea și sunt gestionate automat de sistemul său.
BCR – amendată cu 35.000 de lei pentru poprirea salariului unui client
Banca Comercială Română (BCR) a fost sancționată cu 35.000 de lei pentru că a poprit întreg salariul unui client, în loc să respecte reglementările legale care stipulează că se poate popri doar o treime din veniturile salariale. Judecătorul de la Judecătoria Sectorului 6 a subliniat că proveniența sumelor din contul clientului era clară, fiind specificată în extrasul de cont ca fiind salariu.
În apărarea sa, BCR a susținut că suma de 965 de lei era o încasare necodificată, considerată plată comună. Cu toate acestea, instanța a constatat că această afirmație este contrazisă de dovezile prezentate, care arată că suma provenea din salariu. Judecătorul a menționat că banca nu a dovedit că datele clientului au fost actualizate și că, de asemenea, a restituit suma de 965 de lei, recunoscând astfel că poprirea a fost efectuată fără o bază legală adecvată.
Instanța a subliniat că BCR nu a furnizat informații clientului prin Call Center, deși acesta a apelat repetat la serviciile băncii. De asemenea, procesul de deblocare a sumelor din contul clientului a fost considerat împovărător și ineficient, durând doar 90 de minute.
BCR a contestat amenda, afirmând că a acționat conform legii în calitate de terț-poprit, dar instanța a indicat că banca are responsabilitatea de a analiza solicitările executorului, luând în considerare și protecția consumatorilor, conform Codului Civil.
Acest caz ridică întrebări importante cu privire la responsabilitatea băncilor în procesele de executare silită și protecția drepturilor consumatorilor.
BCR, amendată pentru poprirea salariului unui client
Banca Comercială Română (BCR) a fost sancționată cu o amendă de 35.000 de lei pentru că a poprit integral salariul unui client, ceea ce a generat controverse legate de legalitatea acțiunilor sale. Instanța a stabilit că BCR a încălcat legislația referitoare la protecția consumatorilor, în special prevederile OG 21/1992.
Potrivit instanței, există două raporturi juridice distincte: unul între bancă și consumator, care se supune legislației privind protecția consumatorilor, și altul între bancă și executorul judecătoresc, guvernat de Codul de Procedură Civilă (CPC). Deși aceste raporturi sunt distincte, ele se interconectează.
Instanța a subliniat că banca avea obligația de a administra contul clientului în conformitate cu legea, dar a acționat contrar intereselor consumatorului prin virarea unor sume din contul acestuia, care erau interzise de lege a fi poprite. Astfel, BCR a fost amendată nu pentru o încălcare a CPC, ci pentru afectarea intereselor consumatorului, în urma aplicării greșite a limitelor popririi.
Judecătoria Sectorului 6 a confirmat amenda impusă de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care a inclus 15.000 de lei pentru încălcarea art. 7 și 20.000 de lei pentru încălcarea altor reglementări legale.
BCR – amendată pentru poprirea salariului unui client
Banca Comercială Română (BCR) a fost sancționată cu o amendă de 35.000 de lei, după ce a decis să poprească întreaga sumă a salariului unui client. Această măsură a generat controverse și a ridicat întrebări cu privire la legalitatea acțiunilor băncii.
Apelul BCR împotriva deciziei
În decembrie, BCR a contestat soluția printr-un apel adresat Tribunalului București. Deocamdată, dosarul nu a avut un prim termen de judecată.