Proiectul de electrificare a liniei de cale ferată Constanța – Mangalia s-a blocat
Proiectul de electrificare și modernizare a liniei de cale ferată Constanța – Mangalia, estimat la 1,3 miliarde de lei, s-a blocat înainte de a începe. Prima și unica licitație, lansată în primăvara anului trecut, a fost anulată deoarece ofertele depuse depășeau bugetul alocat.
Contestația formulată de unul dintre operatorii interesați a fost respinsă de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor pe 21 ianuarie 2025, iar licitația a rămas anulată, fără reluarea procedurii până în prezent. Deși CFR SA a declarat că proiectul este o prioritate în cadrul Programului Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2021 – 2030, nu este clar când va fi reluat.
Pe 19 aprilie 2024, CFR SA a încercat să reia procesul, lansând o nouă procedură de licitație pentru achiziția serviciilor de proiectare și execuție lucrări, cu o valoare estimată de 1.317.813,80 lei, fără TVA. Cu toate acestea, termenul inițial pentru depunerea ofertelor a fost prelungit de mai multe ori, iar la începutul lunii august 2024, doar două asocieri de firme s-au arătat interesate de contract.
Licitația a fost anulată pe 5 decembrie 2024, deoarece ofertele depășeau valoarea estimată a contractului. Decizia de anulare a fost contestată de asocierea IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță, care a argumentat că anularea este nejustificată și că există fonduri suplimentare disponibile pentru a acoperi ofertele mai mari. Aceștia au solicitat reluarea procedurii, subliniind impactul negativ pe care anularea l-ar putea avea asupra proiectului.
Proiectul electrificării liniei de cale ferată Constanța – Mangalia s-a blocat
Proiectul de electrificare a liniei de cale ferată Constanța – Mangalia a întâmpinat obstacole semnificative, fiind blocat înainte de a începe. Licitația inițială a fost anulată, iar investiția a fost amânată, ceea ce a dus la o stagnare a procesului.
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a respins solicitările firmelor contestatare care cereau continuarea licitației, afirmând că încercările lor nu reprezintă o garanție a existenței fondurilor necesare. Această decizie a fost luată pe 21 ianuarie 2025.
În prezent, proiectul rămâne în stand-by, fără o nouă procedură de licitație lansată sau contracte noi înregistrate. Deși CFR SA a menționat că electrificarea liniei este inclusă în Programul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021 – 2030, nu există o dată clară pentru reluarea lucrărilor.
În concluzie, călătorii vor continua să suporte întârzierile și condițiile precare din majoritatea trenurilor, în timp ce așteaptă finalizarea reabilitării și electrificării liniei de cale ferată Constanța – Mangalia.