Boicotul împotriva creșterii prețurilor în Croația se extinde în Balcani
Protestul împotriva creșterii prețurilor la alimente și alte produse a dus la un boicot masiv al cumpărăturilor în Croația. Consumatorii au refuzat să mai meargă în supermarketuri, rezultând în scăderi semnificative ale vânzărilor. Conform datelor, comercianții din Croația au înregistrat o cifră de afaceri cu 42% mai mică față de vinerea precedentă, ca urmare a apelului Asociațiilor pentru protecția consumatorilor de a boicota magazinele pentru a denunța majorarea prețurilor.
Boicotul a început în Croația, dar s-a extins și în alte țări din Balcani. Josip Kelemen, de la asociația „Hallo, Inspektore”, a declarat pe rețelele sociale: „Astăzi nu cumpărăm nimic. Nici din magazine, nici online. Nu facem nicio plată.” El a subliniat că consumatorii au devenit o pradă, iar acum își fac vocea auzită.
În ziua de vineri, 24 ianuarie, boicotul a dus la o scădere cu 53% a vânzărilor comercianților comparativ cu vinerea anterioară. Asociația „Hallo, Inspektore” a invitat consumatorii să evite în special lanțurile de magazine Lidl, Eurospin și dm, recomandându-le să nu cumpere băuturi răcoritoare, apă îmbuteliată sau detergent.
În ultimii trei ani, prețurile alimentelor în Croația au crescut cu peste 30%, iar inflația a atins cote record. De exemplu, prețurile la ouă au crescut cu 58%, iar cele la pâine cu 44%. Aceasta a generat nemulțumiri în rândul consumatorilor, care consideră că adoptarea monedei euro a contribuit la scumpiri, deși economiștii indică și alți factori structurali.
Ca răspuns la proteste, Guvernul croat a impus un preț maxim la 70 de produse de consum curent, iar marile lanțuri de supermarketuri, precum Konzum și Kaufland, au anunțat reduceri și înghețări de prețuri pentru a răspunde nemulțumirilor consumatorilor.
Boicotul cumpărăturilor în Croația și extinderea sa în Balcani
Campania de boicot a fost inițiată în Croația vinerea trecută ca reacție la creșterea prețurilor la raft. Această acțiune a câștigat rapid popularitate pe rețelele de socializare, fiind preluată și în alte țări balcanice. Oamenii protestează prin boicotarea magazinelor din cauza majorării prețurilor.
Mișcarea de protest s-a extins în diverse țări din Balcanii de Vest, inclusiv Bosnia și Herțegovina, Muntenegru și Serbia. Prim-ministrul Muntenegrului, Milojko Spajić, a declarat că susține boicotul, afirmând: „în calitate de cetățean susțin o astfel de acțiune” într-un interviu cu postul public de televiziune al țării.