Deficitul bugetar și cheltuielile publice în România
Ionuț Dumitru, economist șef al Raiffeisen Bank, subliniază importanța ajustării deficitului bugetar ridicat prin măsuri atât pe partea de cheltuieli, cât și pe cea de venituri. România se află în topul european în ceea ce privește cheltuielile publice, în special în domeniile ordinii publice și sănătății. Deși românii percep că plătesc taxe mari, această percepție nu este susținută de datele statistice, ci mai degrabă de nemulțumirea față de calitatea serviciilor primite.
Necesitatea reducerii deficitului bugetar
Dumitru avertizează că deficitul bugetar, care a atins anul trecut 9,3% din PIB, trebuie redus urgent pentru a evita suspendarea fondurilor europene. Acesta consideră că România are la dispoziție un termen limită de 3-4 săptămâni pentru a forma un guvern și a implementa un pachet de măsuri care să convingă Comisia Europeană de faptul că țara este pe drumul cel bun.
Riscurile unei retrogradări financiare
Economistul menționează că, dacă măsurile adoptate nu vor fi suficiente pentru reducerea deficitului, România riscă să fie retrogradată la categoria de țări cu rating junk. În acest context, el face o paralelă cu criza economică din 2009, subliniind că România se află în procedură de deficit excesiv din 2019 și că situația actuală este similară cu o „molimă” economică.
Soluții pentru consolidarea fiscală
Dumitru recomandă o soluție fiscală care să abordeze atât creșterile de venituri cât și tăierile de cheltuieli, subliniind că toate măsurile de consolidare fiscală au un impact recesionist. El adaugă că discuțiile frecvente despre creșterile de TVA reflectă o preocupare serioasă pentru viitorul economic al României.
Analiza cheltuielilor publice și a veniturilor în România
Economistul Ionuț Dumitru subliniază că percepția românilor privind impozitele mari este strâns legată de calitatea scăzută a serviciilor publice. „Oamenii nu vor să plătească și au impresia că plătesc prea mult, raportat la ce primesc în schimb”, afirmă Dumitru.
Nevoia de reformă fiscală
Potrivit economistului, o reformă eficientă care să asigure consolidarea fiscal-bugetară trebuie să abordeze ambele componente ale bugetului: veniturile și cheltuielile. Dumitru atenționează că fără îmbunătățirea eficienței cheltuielilor publice, eforturile de creștere a veniturilor vor fi zadarnice. „Dacă nu îmbunătățim conformarea voluntară, nu putem crește nivelul de taxe colectate,” adaugă el, subliniind importanța transparenței în utilizarea banilor publici.
Cheltuielile cu salariile în sectorul public
România a alocat anul trecut 11,2% din PIB pentru salariile din sectorul public, depășind media Uniunii Europene de 10,2%. Dumitru observă că aceste cheltuieli au crescut semnificativ, depășind nivelul din 2009. Deși numărul de bugetari este cel mai mic din UE, cu 6,4% din populație, cheltuielile cu personalul rămân o preocupare majoră.
Asistența socială și impactul pensiilor
Cheltuielile cu asistența socială în România reprezintă 13,6% din PIB, comparativ cu 21,8% în medie în UE. Este important de menționat că aceste date nu reflectă impactul recent al creșterii pensiilor cu 40% din anul trecut, care ar putea influența semnificativ bugetul național.
Economistul Ionuț Dumitru analizează cheltuielile statului român
Ionuț Dumitru, economist, atrage atenția asupra cheltuielilor excesive ale statului român, în special în contextul sistemului de pensii. El consideră că creșterea cumulată a pensiilor de 40% din anul precedent a fost excesivă, având în vedere deficitul bugetar deja mare.
Discrepanța între contribuabili și beneficiari
Dumitru subliniază problema numărului scăzut de contribuabili la sistemul de pensii din România, menționând că doar 46% din populația cu vârste între 15 și 64 de ani contribuie, comparativ cu o medie de 70% în Uniunea Europeană.
Cheltuieli mari pentru investiții și dobânzi
Potrivit economistului, cheltuielile cu investițiile sunt ridicate, ajungând la 5,7% din PIB, față de o medie de 3,6% în UE. El critică eficiența acestor cheltuieli, oferind exemplul unui proiect de parcare cu un cost exorbitant de 75.000 de euro pe loc.
Cheltuielile cu dobânzile au crescut, atingând 2,3% din PIB, ceea ce depășește media UE de 1,9% și se estimează că vor ajunge spre 3% din PIB, un nivel îngrijorător care se apropie de cel al Ungariei.
Probleme în domeniul sănătății și educației
Dumitru remarcă de asemenea cheltuielile mari cu bunurile și serviciile în sănătate, care reprezintă 2,2% din PIB, comparativ cu o medie de 1,2% în UE. Însă, cheltuielile cu educația și apărarea rămân sub media europeană, cu doar 0,4% și respectiv 0,1% din PIB.
În concluzie, Ionuț Dumitru subliniază că România se confruntă cu o gestionare ineficientă a resurselor, având cheltuieli mari pe salarii și achiziții, dar investiții scăzute în domeniile esențiale.
Cheltuieli excesive și venituri fiscale reduse în România
Economistul Ionuț Dumitru subliniază că statul român cheltuie prea mulți bani în anumite domenii, în timp ce veniturile fiscale rămân scăzute. Acesta afirmă că percepția românilor este că plătesc taxe mari în raport cu calitatea serviciilor publice primite.
Problemele din sistemul de sănătate
Dumitru evidențiază faptul că România are un număr mare de paturi de spital, dar acestea sunt adesea ineficiente, oferind servicii de calitate scăzută. „Avem multe spitale, multe paturi, dar puțini doctori”, spune el, adăugând că mortalitatea prevenibilă este cea mai mare din Uniunea Europeană.
Cheltuielile în educație
În ceea ce privește educația, cheltuielile sunt de doar 3,3% din PIB, sub media UE de 4,7%. Dumitru afirmă că, deși investițiile sunt aproape de medie, eficiența cheltuielilor este scăzută, iar rezultatele elevilor la testele PISA reflectă această ineficiență.
Alocările pentru siguranța publică
România se află pe un loc fruntaș în ceea ce privește cheltuielile pentru siguranța publică, alocând 2,7% din PIB, comparativ cu media de 1,7% din UE. Dumitru ridică semne de întrebare cu privire la necesitatea unor instituții precum poliția locală, având în vedere cheltuielile ridicate în acest sector.
Venituri fiscale scăzute
Veniturile fiscale din România se ridică la 27,2% din PIB, situându-se pe locul trei în Europa în ceea ce privește cele mai mici niveluri. Dumitru menționează că aceste venituri au început să scadă din 2015, odată cu reducerea impozitelor, și subliniază că românii nu plătesc taxe mari, în ciuda percepției contrare.
Concluzie
În ansamblu, economistul Ionuț Dumitru atrage atenția asupra dezechilibrelor din cheltuielile publice și veniturile fiscale din România, evidențiind necesitatea unei gestionări mai eficiente a resurselor pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor oferite cetățenilor.
Economistul Ionuț Dumitru analizează cheltuielile statului român
Într-o recentă declarație, economistul Ionuț Dumitru a evidențiat faptul că statul român cheltuie prea mulți bani în anumite zone, în timp ce veniturile bugetului sunt insuficiente. Potrivit acestuia, există o percepție generală că cetățenii plătesc taxe mari în raport cu calitatea serviciilor pe care le primesc.
Cheltuieli și venituri bugetare
Dumitru a subliniat că taxele pe consum în România sunt de 9,77% din PIB, sub media Uniunii Europene de 10,5%. De asemenea, taxele pe muncă se situează la 11,64% din PIB, comparativ cu media europeană de 19,99%. În ceea ce privește taxele pe capital, România înregistrează 4,78% din PIB, față de 8,54% media UE, iar taxele pe proprietate sunt de doar 0,55% din PIB, sub media europeană de 1,85%.
Cota implicită de taxare
Referitor la cotele implicite de taxare, Dumitru a menționat că la consum, rata este de 14,3%, fiind a doua cea mai redusă după Spania. La muncă, statul român încasează 30,4%, în comparație cu media europeană de aproximativ 36%, cu România fiind sub alte țări precum Croația, Bulgaria și Malta.
Aceste date sugerează o nevoie urgentă de reforme fiscale pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor publice și a asigura o contribuție echitabilă din partea cetățenilor.