Candidatul proeuropean din România, Nicuşor Dan, ținta unei campanii virulente de dezinformare
Candidatul proeuropean în alegerile prezidenţiale din România, Nicuşor Dan, este supus unei campanii de dezinformare și propagandă care se intensifică înaintea celui de-al doilea tur electoral. Analizând situația, analiștii citați de AFP subliniază utilizarea documentelor falsificate, a „deepfake”-urilor și a atacurilor personale în această campanie. Roxana Radu, profesoară asociată la Universitatea Oxford, consideră că atacurile observate pe reţelele sociale împotriva primarului Bucureştiului sunt sistematice și deliberate, având caracteristicile unei campanii coordonate.
Campania de dezinformare include distribuirea pe rețelele de socializare a unei diplome false, care sugerează că Nicuşor Dan ar fi obținut note slabe la Bacalaureat, ceea ce a generat un val de comentarii negative și îndoieli cu privire la capacitatea sa de lider. De asemenea, un alt videoclip distribuit pe scară largă sugerează că acesta ar susține „propaganda LGBT+” în școli, deși în realitate el a explicat că educația sexuală ar trebui introdusă adaptat la pericolele cu care se confruntă copiii.
Candidatul se confruntă și cu atacuri la adresa vieții sale personale, fiind ținta unor zvonuri legate de copiii săi, care, conform unor afirmații nefondate, nu ar fi fost botezați. Nicuşor Dan și partenera sa au dezmințit aceste zvonuri. În plus, campania de denigrare include și insinuări despre posibile tulburări autiste, un element preluat de adversarul său, George Simion.
În contextul acestei campanii, autoritățile române sunt foarte atente, având în vedere că primul scrutin din 24 noiembrie a fost anulat din cauza unei campanii masive de manipulare pe TikTok. Platformele de socializare, cum ar fi Facebook și TikTok, au declarat că colaborează cu Guvernul pentru a asigura integritatea alegerilor.
Candidatul proeuropean din România, atacat prin dezinformare
Candidatul proeuropean din alegerile din România se confruntă cu o campanie virulentă de dezinformare, care are ca scop să-i afecteze credibilitatea. Această strategie de atac, observată și în alte alegeri din Europa, este menită să dezumanizeze candidatul, afectând astfel percepția publicului.
Impactul rețelelor sociale asupra alegerilor
George Simion, un alt candidat, beneficiază de un mediu favorabil pe rețelele sociale, unde mesajele sale emoționale și adesea extrem de virulente sunt promovate de algoritmi, în special pe platforma TikTok. Această aplicație, deținută de grupul chinez ByteDance, este subiectul unei anchete din partea Comisiei Europene, care a anunțat că a șters peste 27.000 de conturi false, dar problema dezinformării rămâne semnificativă.
Conținutul extremist și integritatea alegerilor
Un raport recent al organizației Global Witness subliniază că noii utilizatori ai rețelelor sociale au fost expuși înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale la aproape de trei ori mai multe conținuturi de extremă dreapta decât cele din restul spectrului politic. Această situație compromite integritatea alegerilor, iar organizația acuză TikTok de lipsa măsurilor suficiente împotriva dezinformării.
De asemenea, un studiu realizat de societatea britanică Refute a identificat o campanie coordonată de influențare care vizează diaspora românească, cu peste 32.000 de conturi detectate care promovează candidații George Simion și Georgescu.