Cât este ajutorul de deces în 2025
Ajutorul de deces, oferit prin Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), reprezintă o indemnizație unică destinată acoperirii parțiale a cheltuielilor funerare. În anul 2025, valoarea acestui ajutor va fi de:
- 8.620 lei în cazul decesului unui pensionar sau asigurat;
- 4.310 lei în cazul decesului unui membru de familie neasigurat.
Aceste sume vor intra în vigoare odată cu aplicarea Legii nr. 10/2025, care reglementează bugetul asigurărilor sociale de stat pentru anul 2025. Cuantumul ajutorului de deces este stabilit anual și nu poate fi mai mic decât valoarea câștigului salarial mediu brut utilizat pentru fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare, iar solicitările pot fi făcute de către:
- asigurat, pensionar sau persoană aflată în concediu pentru creșterea copilului;
- membru de familie al asiguratului sau pensionarului, în cazul decesului unui neasigurat.
Solicitarea ajutorului de deces poate fi efectuată în termen de 3 ani de la data emiterii certificatului de deces.
Cine poate primi ajutor de deces
Ajutorul de deces se acordă în următoarele situații:
- decesul unui asigurat;
- decesul unui pensionar;
- decesul unei persoane care a fost asigurată în ultimele 6 luni înainte de deces;
- decesul unei persoane aflate în concediu pentru creșterea copilului.
Ajutorul se acordă unei singure persoane care a suportat cheltuielile funerare, cum ar fi soțul supraviețuitor, copilul, părintele sau orice altă persoană fizică/juridică care poate dovedi acest lucru.
Actele necesare pentru solicitarea ajutorului de deces
Pentru a solicita ajutorul de deces, este necesară înaintarea următoarelor acte:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- certificat de deces, în original și copie;
- act de identitate al solicitantului.
Aceste documente sunt esențiale pentru procesarea solicitării și obținerea ajutorului de deces în termenul stabilit.
Cât este ajutorul de deces în 2025
În 2025, persoanele care au fost asigurate în sistemul de pensii vor beneficia de sume mai mari cu titlu de ajutor de deces. Această măsură are ca scop sprijinirea familiilor în momentele dificile, atunci când pierd un membru important.
Documentele necesare pentru solicitarea ajutorului de deces
În cazul decesului asiguratului sau pensionarului, ajutorul de deces poate fi solicitat pe baza următoarelor documente:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- certificat de deces în original și copie;
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (facturi, bonuri fiscale etc.);
- dovada calității de asigurat în sistemul public de pensii;
- declaratie olografă pe propria răspundere, în cazul în care membrul de familie nu era asigurat sau pensionar.
Este important ca solicitanții să aibă toate documentele necesare pentru a evita întârzierile în procesarea cererii. Această măsură reflectă angajamentul autorităților de a oferi un sprijin adecvat în momente dificile.