Cauzele creșterii prețului la motorină
Recenta creștere a prețului la motorină cu 0,44 lei pe litru, depășind 8 lei, este rezultatul unor factori regionali și a sezonului din an, conform jurnalistului specializat în energie, Mihai Nicuț. Această situație a fost influențată de embargoul asupra livrărilor rusești și de presiunile exercitate asupra rafinăriilor din regiune.
„La motorină, creșterea prețului a fost mai accentuată, deoarece acest carburant nu se produce suficient în România pentru a satisface cererea internă”, a explicat Nicuț. De asemenea, el a menționat că, în ultima perioadă, s-a observat o creștere a consumului de motorină, ceea ce contribuie la majorarea prețurilor.
Pe lângă factorii locali, creșterea prețului a fost resimțită și în toată Europa, unde prețurile la carburanți au crescut din diverse motive, inclusiv din cauza apropierii unui embargo complet asupra livrărilor rusești. „Lumea se grăbește acum să își umple stocurile, ceea ce pune presiune pe prețuri”, a adăugat el.
Nicuț a subliniat că în regiune există mai multe probleme, inclusiv incertitudinea legată de viitorul rafinăriei din România și despre rafinăria din Bulgaria, care este de trei ori mai mare. De asemenea, a menționat că o rafinărie din Serbia este oprită din cauza sancțiunilor, ceea ce afectează și importurile de motorină.
„Mai avem puțin și ne vom pune toți la coadă la benzinării, pentru că prețul ar putea ajunge la 10 lei. Aceasta este o situație regională, iar influența companiilor precum Lukoil este limitată în piața românească”, a concluzionat Mihai Nicuț. El a adăugat că prețurile la carburanți în România tind să urmeze cotațiile petrolului, iar speculațiile pe acest segment sunt rare, fiind supuse unor verificări periodice din partea autorităților.
Cauzele creșterii prețului la motorină
Creșterea prețului la motorină a generat îngrijorare în rândul consumatorilor, iar specialiștii avertizează că, în curând, prețul ar putea atinge 10 lei pe litru. Mihai Nicuț, un jurnalist specializat în energie, a subliniat că există posibilitatea unei penurii de combustibil, deși există și alte lanțuri de aprovizionare care pot compensa această situație.
„Mai avem puțin și stăm la coadă,” a declarat Nicuț, având în vedere că fluctuațiile prețului pot determina o reacție rapidă din partea consumatorilor.
Aceste perspective sunt susținute și de declarațiile oficialilor, care se așteaptă ca prețurile combustibililor să revină la nivelurile anterioare sancțiunilor impuse companiei Lukoil. Aceasta sugerează că dinamica prețurilor combustibililor va continua să fie influențată de factori externi și de reglementările de piață.
Editor: Alexandru Costea