Noua taxă auto în România și vechimea parcului auto
România va introduce o nouă taxă auto, conform anunțului făcut de Profit.ro. Această decizie vine într-un context în care vârsta medie a autoturismelor din România a crescut, depășind 15 ani. Statistici recente arată că parcul auto al țării a ajuns la o vechime medie de 15,4 ani, ceea ce plasează România pe locul trei în Uniunea Europeană în ceea ce privește vechimea autoturismelor aflate în circulație.
Raportul anual al Asociației Constructorilor Auto din Europa (ACEA) indică faptul că România a suferit o îmbătrânire a parcului auto, cu un număr semnificativ mai mare de autoturisme vechi comparativ cu cele noi. De asemenea, în urmă cu un an, vârsta medie a mașinilor era de 14,9 ani, ceea ce sugerează că trendul de înnoire a parcului auto este lent.
Comparativ cu alte țări europene, vârsta medie a parcului auto din Uniunea Europeană este de 12,5 ani, evidențiind astfel situația precară a României în acest domeniu. În prezent, Grecia se află pe ultimul loc, cu o medie de 17,5 ani, urmată de Cehia, cu 16,2 ani.
Aceste date subliniază necesitatea unor măsuri eficiente pentru modernizarea parcului auto din România, având în vedere că vechimea medie a autoturismelor poate influența negativ siguranța rutieră și impactul asupra mediului.
Noua taxă auto în România și vechimea parcului auto
Vârsta medie a autoturismelor din România a crescut semnificativ, depășind 15 ani, ceea ce plasează țara noastră pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește rata de motorizare. La finalul anului 2024, România avea o vârstă medie a autoturismelor de 16,3 ani, fiind doar puțin mai tânără decât Grecia, care are un parc auto cu o vechime medie de 21,1 ani.
În ceea ce privește motorizarea, la sfârșitul lui 2023, vehiculele pe benzină reprezentau 54,7% din totalul autoturismelor, în timp ce cele diesel erau 41,9%. De asemenea, ponderea vehiculelor electrice era extrem de mică, de doar 0,4%. Totuși, la finalul lui 2024, ponderea mașinilor diesel a crescut la 50,7%, în timp ce cele pe benzină au scăzut la 44,5%. Segmentul hibrid a înregistrat, de asemenea, o creștere semnificativă, ajungând la 3,2%.
Referitor la rata de motorizare, România a raportat 425 de autoturisme la 1.000 de locuitori, îmbunătățind ușor situația comparativ cu anul precedent, când se înregistrau 413 autoturisme/1.000 locuitori. Media Uniunii Europene este de 563 de mașini la mia de locuitori, ceea ce evidențiază faptul că România se află în continuare pe ultimele locuri în clasament, alături de Ungaria și Irlanda.
La sfârșitul anului 2024, România avea un total de 10,7 milioane de vehicule înmatriculate, dintre care 8,44 milioane erau autoturisme. Aceste statistici subliniază necesitatea implementării unei noi taxe auto, având în vedere vechimea alarmantă a parcului auto din țară.