China devine cel mai mare exportator auto din lume
China a devenit cel mai mare exportator de mașini din lume, inundând piețele emergente cu milioane de vehicule pe benzină care nu au fost vândute pe piața internă. În contextul în care Occidentul își concentrează atenția asupra vehiculelor electrice chinezești și impune tarife pentru a restricționa accesul acestora, producătorii tradiționali din Beijing își îndreaptă eforturile către Europa de Est, Africa și America Latină, promovând mașini pe combustibili fosili.
Industria auto din China a înregistrat o creștere semnificativă, cu vehiculele pe combustibili fosili reprezentând 76% din exporturile auto ale Chinei din 2020 până în prezent. Livrările anuale totale au crescut de la 1 milion la, probabil, peste 6,5 milioane în acest an, conform datelor companiei de consultanță Automobility.
Impactul subvențiilor și politicilor industriale
Explozia exporturilor de mașini pe benzină este alimentată de aceleași subvenții și politici care au afectat negativ companii mari precum Volkswagen, General Motors și Nissan pe piața internă chineză. Aceste politici au susținut zeci de companii chineze de vehicule electrice, declanșând un război al prețurilor și oferind un avantaj competitiv mașinilor chinezești pe benzină în piețele externe.
Această tendință reflectă coliziunea dintre impulsul recent al Beijingului de a promova vehiculele electrice și politicile mai vechi care au sprijinit dezvoltarea industriei auto tradiționale, bazându-se pe tehnologia străină. Printre cei mai mari exportatori de mașini pe benzină se numără giganții de stat precum SAIC, BAIC, Dongfeng și Changan, care au avut istorii de parteneriate cu producători auto străini.
Astfel, fenomenul exporturilor de mașini chinezești pe benzină subliniază atât provocările cu care se confruntă producătorii auto din Occident, cât și impactul politicilor industriale ale Chinei la nivel global.
Exporturile de mașini pe benzină ale Chinei în creștere
În contextul unei scăderi a vânzărilor interne din cauza competiției cu producătorii chinezi de vehicule electrice, companiile auto de stat din China, precum SAIC și Dongfeng, au început să își concentreze eforturile pe piețele externe. Vânzările SAIC au crescut semnificativ, atingând peste un milion de vehicule exportate anul trecut, în principal sub propria marcă, fără parteneriatele cu GM.
Exporturile Dongfeng au atins aproape 250.000 de vehicule, înregistrând o creștere de aproape patru ori în ultimii cinci ani. Această expansiune pe piețele internaționale este crucială, având în vedere că vânzările din parteneriatele cu Honda și Nissan au scăzut drastic. Jelte Vernooij, managerul Dongfeng pentru Europa Centrală, a afirmat că, deși vânzările globale ale companiei au scăzut, sprijinul Beijingului oferă o bază solidă pentru viitor.
În prezent, mașinile pe benzină continuă să se vândă bine în piețele secundare, cum ar fi Europa de Est, America Latină și Africa, unde infrastructura pentru vehiculele electrice este insuficient dezvoltată. Deși Beijingul își propune să devină lider global în domeniul vehiculelor electrice și hibride, producătorii chinezi își construiesc branduri internaționale, adaptându-se cerințelor clienților pe piețele externe.