Cine trimite RO-ALERT?
În București, un grup de 8 dispeceri este responsabil pentru trimiterea mesajelor RO-ALERT. Aceștia trebuie să acționeze rapid, având la dispoziție maximum 7 minute de la momentul în care află despre un dezastru pentru a informa populația.
Funcționarea sistemului RO-ALERT
Atunci când se produce un incident grav care amenință populația, comandanții intervenției contactează dispeceratul. Organismele implicate, cum ar fi Poliția, Armata, meteorologii, Jandarmeria și Inspectoratul pentru Situații de Urgență, transmit detalii despre misiune și solicită alertarea populației din zonele afectate.
Procesul de alertare
Dispecerii, cum ar fi Vili Trepăduși, explică modul în care se trimite un mesaj. Acesta include un mesaj tipizat cu un număr limitat de caractere, predefinit, care este trimis cetățenilor. De exemplu, dacă un incendiu izbucnește în zona centrală a Bucureștiului, dispecerul definește o rază de alertă pe un poligon specificat. Persoanele aflate în zona respectivă vor primi alerta pe telefon.
Statisticile RO-ALERT
Anul trecut, autoritățile au emis un număr total de 2.950 de mesaje RO-ALERT, ceea ce înseamnă o medie de 8 alerte pe zi, evidențiind astfel importanța și creșterea frecvenței acestor alerte în contextul creșterii numărului de dezastre.
Cine trimite RO-ALERT și cum ajung informațiile în telefoanele noastre
Mesajele RO-ALERT sunt trimise de autorități pentru a informa populația despre situații de urgență, cum ar fi fenomene meteorologice extreme sau incendii de vegetație. Deși unii cetățeni se plâng de volumul alertelor primite, specialiștii subliniază importanța acestor avertizări, afirmând că ele pot salva vieți. Vili Trepăduși, dispecer ISU București, a declarat: „Mesajul RO-ALERT este un ajutor pentru ei. Noi informăm preventiv, în cazul unor fenomene meteo sau incendii să stea la adăpost sau să se asigure că nu pot fi afectați.”
În plus, Raed Arafat a menționat că, pentru anumite tipuri de alerte, cum ar fi cele legate de dispariții, se vor face ajustări în tonalitatea mesajelor. El a explicat: „Dacă mesajul de protecție civilă anunță că e posibil să cadă ceva din cer, acesta va avea o tonalitate de alertă maximă. Însă pentru mesajele legate de copii dispăruți, vom folosi un bip, similar cu un mesaj obișnuit, pentru a nu crea panică.”
Aceste măsuri sunt rezultatul unor discuții cu companii precum Google și Apple, precum și cu STS, pentru a asigura o comunicare eficientă și adecvată în situații de urgență.