Cluj-Napoca lansează un serviciu de transport public metropolitan pe calea ferată
Consilierii locali din Cluj-Napoca au aprobat un acord de parteneriat cu Compania de Căi Ferate pentru implementarea proiectului trenului metropolitan. Primarul Emil Boc a subliniat că acest proiect beneficiază de finanțare europeană, iar acordul reprezintă ultima cerință solicitată de Ministerul Transporturilor pentru a obține aprobarea finală de finanțare.
Licitațiile pentru implementarea proiectului urmează să fie publicate în perioada mai-iunie, iar primarul a menționat că procedura a fost deja inițiată în SEAP, având o clauză suspensivă legată de finanțare. „În jur de 12 mai vom ști dacă mai trebuie completat ceva sau nu. După publicarea procedurii, vom avea 60 de zile pentru depunerea ofertelor”, a precizat Boc.
Proiectul trenului metropolitan va conecta localitățile Gilău, Cluj-Napoca, Apahida, Jucu și Bonțida, pe o distanță de 48,8 km, și va include 23 de stații, dintre care 8 vor fi complet noi. De asemenea, se vor amenaja 8 parcări auto și 5 pasaje denivelate, iar Primăria va achiziționa 7 trenuri electrice moderne, fiecare având o capacitate de 420 de locuri. Trenurile sunt planificate să circule la intervale de 30 de minute între orele 06:00 și 19:00, iar după ora 19:00 frecvența va scădea la un tren pe oră.
Proiectul de transport public metropolitan pe calea ferată se ridică la o valoare totală de 250 de milioane de euro, contribuția Primăriei fiind de aproximativ 22 de milioane de euro, în timp ce Compania de Căi Ferate va investi 285 de milioane de lei în modernizarea căilor ferate existente.
Cluj-Napoca va avea un serviciu de transport public metropolitan pe calea ferată
Cluj-Napoca se pregătește să implementeze un sistem de transport public metropolitan pe calea ferată, în urma unui parteneriat cu CFR. Proiectul va beneficia de o finanțare estimată la 250 de milioane de euro, care va fi asigurată prin Programul Transport 2021–2027, axa P6 „Trenuri metropolitane în nodurile urbane”.
În primul an de implementare, se preconizează organizarea și finalizarea licitațiilor aferente acestui proiect. Primăria Cluj-Napoca va gestiona o valoare eligibilă de 893,5 milioane de lei fără TVA și va contribui cu 22,07 milioane de lei. De asemenea, municipiul va acoperi o cheltuială neeligibilă de 17 milioane de lei pentru amenajarea parcărilor aferente punctelor de îmbarcare-debarcare.
Consiliul Județean Cluj va contribui cu 46 de milioane de lei pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile ale comunelor partenere, iar CFR SA va investi 285 de milioane de lei pentru reabilitarea a 25,3 km de cale ferată existentă. Proiectul este planificat să fie implementat pe o perioadă de 4 ani, având un buget multianual.
Termenul pentru depunerea proiectelor la Ministerul Transporturilor s-a prelungit până la finalul acestui an, iar până în prezent, Clujul și Oradea au depus proiecte pentru înființarea acestor servicii de transport local cu trenul metropolitan.