Problemele companiilor aeriene ruse din cauza sancțiunilor
Sectorul aviației civile din Rusia se confruntă cu o criză gravă, deoarece sancțiunile occidentale blochează accesul la piese de schimb și servicii de întreținere esențiale. În acest context, numărul incidentelor aviatice din Rusia a crescut semnificativ, fiind dublu în perioada 1 decembrie – 20 ianuarie față de lunile anterioare.
Având în vedere că tot mai multe aeronave suferă defecțiuni mecanice, companiile aeriene rusești sunt nevoite să recurgă la contrabanda cu componente din SUA și Europa pentru a-și menține flotele în aer. Experții avertizează că, fără o aprovizionare constantă cu piese certificate, avioanele comerciale rusești vor deveni din ce în ce mai nesigure pentru zbor.
Între 1 decembrie și 20 ianuarie, avioanele rusești s-au confruntat cu 11 defecțiuni ale motoarelor, ceea ce reprezintă mai mult decât dublul numărului din cele două luni anterioare. Multe dintre aceste incidente implică avioane Boeing și Airbus, care constituie două treimi din flota comercială a Rusiei.
Sancțiunile au făcut aproape imposibilă întreținerea corespunzătoare, lăsând companiile aeriene cu puține opțiuni. Acestea pot alege fie să rețină la sol aeronavele care necesită inspecții de siguranță esențiale, fie să își asume riscul de a zbura fără o întreținere adecvată, fie să contrabandeze piese din Occident prin țări terțe.
Autoritățile americane au luat măsuri drastice împotriva lanțurilor de aprovizionare ilegale, arestând persoane implicate în scheme de contrabandă. De exemplu, recent, Departamentul de Justiție al SUA a anunțat că trei angajați ai Flighttime Enterprises, o filială din Ohio a unui furnizor rus de componente pentru aeronave, au fost acuzați că au exportat ilegal în Rusia componente de aviație în valoare de 2 milioane de dolari.
În ciuda încercărilor Rusiei de a dezvolta avioane interne, chiar și modelele precum Sukhoi Superjet se bazează în mare măsură pe componente occidentale. Guvernul rus are planuri ambițioase de a produce peste 1.000 de aeronave până în 2030, dar experții susțin că producția în masă este cu ani în urmă. Producătorii ruși nu dispun de tehnologia necesară pentru a înlocui componentele-cheie fabricate în Occident, în special în ceea ce privește motoarele și avionica.
În fața acestei crize, Moscova caută ajutorul Chinei, care își dezvoltă propriile motoare de avioane și ar putea furniza în cele din urmă alternative Rusiei. Totuși, experții consideră că un înlocuitor fiabil pentru tehnologia aviatică occidentală nu va fi disponibil până cel puțin în 2029. Până atunci, companiile aeriene rusești vor trebui să continue să opereze avioane învechite cu întreținere limitată, ceea ce va ridica probleme serioase de siguranță pentru pasagerii care zboară în țară.