Conflictul dintre frații Micula și statul român
De două decenii, frații Viorel și Ioan Micula se află într-un litigiu cu statul român, având ca punct de plecare o schemă de ajutor de stat acordată în 1999. Această schemă a fost desființată de Uniunea Europeană, iar în prezent, România riscă să piardă 160 de milioane de euro în urma acestui conflict, care a ajuns la Curtea de Justiție a Uniunii Europene.
Frații Micula sunt vizați de procurori într-un dosar de delapidare și evaziune fiscală, fiind suspectați că au încercat să evite plata unui prejudiciu de 792 de milioane de lei către statul român. Aceștia au început să investească în zona minieră Ștei-Nucet, beneficiind de facilități acordate investitorilor străini de către Guvernul României în 1999.
Decizia tribunalului internațional
În urma disputei, frații Micula au deschis un proces la Centrul Internațional pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investiții (ICSID). Tribunalul a decis că România a încălcat încrederea legitima a reclamanților, obligând statul român să plătească fraților Micula suma de 791 de milioane de lei (aproximativ 178 de milioane de euro) pentru prejudiciile suferite între 2005 și 2009.
Pentru a recupera această sumă, frații Micula au obținut sechestru pe acțiunile deținute de statul român în diverse companii, inclusiv OMV-Petrom. Această situație complicată subliniază tensiunile dintre investitori și autoritățile române, accentuând provocările întâmpinate de stat în gestionarea ajutoarelor de stat și a reglementărilor internaționale.
Povestea conflictului dintre frații Micula și statul român
Conflictul dintre frații Micula și statul român a fost marcat de ani de zile de procese internaționale, cu implicații financiare semnificative. În trecut, frații Micula au reușit să obțină de la Ministerul Finanțelor o sumă de 10 milioane de euro, însă această compensație a fost ulterior considerată de Comisia Europeană ca fiind un „ajutor de stat incompatibil cu piața internă”. Aceasta a dus la solicitarea României de a recupera aproximativ 180 de milioane de euro, plus penalități și dobânzi.
Decizia Comisiei Europene din martie 2015 a întors situația, stabilind că frații Micula sunt responsabili pentru rambursarea ajutoarelor primite. Totuși, în 2019, Tribunalul UE a anulat această decizie, ceea ce a însemnat că statul român ar fi trebuit să plătească daune fraților Micula. Aceștia au inițiat executarea silită a statului, solicitând sechestru pe acțiuni ale unor companii de stat importante, precum Nuclearelectrica și Conpet.
Guvernul condus de Ludovic Orban a decis să plătească datoria de 300 de milioane de euro pentru a evita posibilele consecințe negative asupra companiilor românești. Între timp, procesele au continuat, iar în 2022, CJUE a anulat decizia din 2019, trimițând cauza înapoi pentru rejudecare. În 2024, Tribunalul a dat câștig de cauză Comisiei Europene, respingând cererea fraților Micula de a obține prejudiciul reclamat.
Tribunalul a stabilit că România trebuie să recupereze sumele plătite către frații Micula, considerând că acestea constituiau un ajutor de stat ilegal. Decizia din 2024 a fost contestată prin recurs, iar conflictul continuă să fie un subiect de mare interes în relația dintre frații Micula și statul român.
Povestea conflictului dintre frații Micula și statul român
Frații Micula sunt vizați de procurori în cadrul unei anchete ce vizează un mecanism contractual complex, implementat între 2018 și 2024. Acesta a avut ca rezultat transferul nelegal al activelor patrimoniale, inclusiv terenuri, construcții și echipamente de producție, deținute de frați către alte societăți comerciale.
Scopul acestui mecanism era de a reduce capacitatea statului român de a recupera sumele considerabile de bani, în valoare de sute de milioane de euro, care au făcut obiectul proceselor câștigate de România la instanțele europene. În plus, frații Micula intenționau să asigure continuitatea activității comerciale a grupului lor.
Conflictul dintre frații Micula și autoritățile române se desfășoară de-a lungul mai multor ani, având implicații semnificative atât pe plan economic, cât și juridic.