Punctele de lucru sunt considerate sedii secundare ale societăților comerciale, conform articolelor 7 și 8 din Legea societăților nr. 31/1990. Acestea sunt înființate din diverse motive strategice și operaționale, cum ar fi extinderea activității, optimizarea logisticii și separarea activităților specifice.
Legea societăților nr. 31/1990 impune obligația de înregistrare a punctelor de lucru la Registrul Comerțului. De asemenea, Legea 265/2022 prevede că mențiunile privind actele și faptele ce necesită înregistrare trebuie solicitate în termen de 15 zile de la data producerii acestora. Deși aceste reglementări nu stabilesc sancțiuni contravenționale specifice pentru neconformare, există alte reglementări legale care aplică sancțiuni în cazul funcționării punctelor de lucru nedeclarate.
Codul de Procedură Fiscală obligă contribuabilii să declare înființarea punctului de lucru la organul fiscal central în termen de 30 de zile de la înregistrarea acestuia la Registrul Comerțului. Dacă la punctul de lucru sunt mai mult de cinci angajați, acesta va primi un cod de înregistrare fiscală distinct. Nerespectarea acestor obligații poate duce la amenzi contravenționale, care variază între 1.000 lei și 5.000 lei pentru persoanele juridice din categoria contribuabililor mijlocii și mari. De asemenea, neconformarea poate genera dificultăți în recuperarea TVA-ului și în deductibilitatea cheltuielilor.
Consecințele neînregistrării punctelor de lucru la Registrul Comerțului
Neînregistrarea punctelor de lucru la Registrul Comerțului poate avea consecințe semnificative pentru persoanele juridice. Conform legislației în vigoare, fiecare societate trebuie să dețină un registru unic de control pentru sediul și fiecare punct de lucru. Lipsa acestuia constituie contravenție și se sancționează cu amenzi de la 500 lei la 1.000 lei, conform articolului 7-8 din Legea 252/2003 privind registrul unic de control.
În practică, autoritățile aplică amenzi pentru absența registrului unic de control în cazul punctelor de lucru neînregistrate, deși nu există posibilitatea obținerii acestuia fără înregistrare. Instanțele au tendința de a anula astfel de sancțiuni, considerând că lipsa înregistrării la Registrul Comerțului nu îndeplinește condițiile de tipicitate necesare pentru aplicarea amenzilor.
Riscuri și sancțiuni suplimentare
Conform Legii Reformei Fiscale nr. 296/2023, activitatea economică desfășurată de persoane neorganizat conform legii este considerată ilicită, având ca sancțiune o amendă între 5.000 lei și 35.000 lei pentru persoanele juridice. Această definiție ambiguă ar putea include neînregistrarea punctului de lucru, expunând operatorii economici la riscuri legale suplimentare.
Pe lângă sancțiunile contravenționale, neînregistrarea punctului de lucru poate duce și la imposibilitatea obținerii autorizațiilor legale de funcționare. În plus, desfășurarea activităților economice fără această înregistrare poate atrage sancțiuni conform altor reglementări și, în anumite cazuri, poate intra sub incidența legislației penale, punând în pericol administratorul societății. De exemplu, acesta riscă sancțiuni conform articolului 9 alineatul (1) litera f) din Legea nr. 241/2005.
Consecințele neînregistrării punctelor de lucru la Registrul Comerțului și nedeclarării acestora la ANAF
Înregistrarea punctelor de lucru atât la Registrul Comerțului, cât și la ANAF, este esențială pentru legalitatea activităților economice desfășurate de o societate. Nerespectarea acestei obligații atrage sancțiuni contravenționale și afectează recuperarea TVA-ului, precum și deductibilitatea cheltuielilor, având un impact direct asupra desfășurării activității societății.
Conform legislației în vigoare, constituie infracțiune de evaziune fiscală „sustragerea de la efectuarea verificărilor financiare, fiscale sau vamale, prin nedeclararea, declararea fictivă ori declararea inexactă cu privire la sediile principale sau secundare ale persoanelor verificate”. Aceasta se aplică dacă fapta a fost săvârșită în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligațiilor fiscale.
În lumina celor de mai sus, este recomandat ca operatorii economici să fie conștienți de aspectele legate de activitățile desfășurate în alte locuri decât la sediul social, pentru a evita neplăcerile cauzate de nerespectarea legii, chiar și în mod involuntar.