Constructorii auto din China caută să-și construiască fabrici în Europa
Constructorii auto din China, precum SAIC și Chery, sunt în căutarea unor locații pentru a-și deschide fabrici în Europa, având în vedere avantajele de a scăpa de tarifele vamale mari și de a se apropia de clienții locali. De exemplu, SAIC, care deține brandul MG, analizează în prezent opțiuni pentru a investi într-o uzină de automobile pe continent, cu anunțul privind locația estimat pentru vara acestui an.
Un factor crucial în decizia de a construi o fabrică este presiunea exercitată asupra prețurilor vehiculelor, cauzată de tarifele vamale aplicate de Uniunea Europeană, care pot ajunge până la 35,3%, ceea ce afectează competitivitatea modelelor MG pe piața europeană.
Condițiile din România nu atrag constructorii auto
În ciuda interesului crescut al constructorilor chinezi, România nu reușește să atragă aceste investiții. De exemplu, BYD a ales să construiască prima uzină din Europa în Ungaria, la Szeged, o decizie influențată de prețurile mai accesibile la terenuri și salariile mai mici din această țară. De asemenea, România nu a fost parte din Schengen la momentul în care BYD a negociat pentru teren, ceea ce a reprezentat un obstacol important pentru atragerea de investiții auto.
Chery, cel mai mare exportator de automobile din China, a achiziționat o uzină în Spania, dar a declarat că ia în considerare construirea unei alte fabrici în Europa, în timp ce se pregătește să pătrundă pe piețele din Europa de Est, inclusiv în România, cu mașini importate din China.
În concluzie, în timp ce constructorii auto din China sunt disperați să își extindă producția în Europa, România continuă să piardă oportunități valoroase din cauza unor condiții defavorabile pentru investiții.
Constructorii auto din China în căutarea unor fabrici în Europa
Constructorii auto din China își manifestă interesul de a construi uzine în Europa, însă România nu reușește să atragă aceste investiții. Lexi Xu, Brand Manager pentru România, a declarat că, în prezent, nu există planuri pentru construirea unei fabrici în țară. „Nu avem informații despre o fabrică în România. Vom anunța dacă acest lucru se va întâmpla în viitor”, a afirmat aceasta.
În contrast, compania Xpeng, care face parte din acționariatul grupului Volkswagen, caută activ un teren pentru a construi o uzină destinată pieței europene. CEO-ul Xpeng a menționat că este esențial să găsească o țară în care riscurile legate de angajați să fie reduse, ceea ce sugerează o necesitate de stabilitate salarială.
Guvernul chinez a oferit companiilor auto sfaturi pentru a evita țările care au adoptat legislația ce crește tarifele pentru importurile de automobile electrice în Uniunea Europeană. Aceasta implică evitarea unor țări din Europa de Vest, precum Spania și Franța, dar și din Europa de Est, cum ar fi Polonia.
Intrarea unui al treilea constructor auto din China în România ar aduce un impact semnificativ asupra economiei locale, nu doar prin investițiile într-o fabrică, dar și prin creșterea exporturilor. De obicei, vânzările locale ar reprezenta sub 10% din producția unei astfel de uzine.
Condițiile căutate de investitorii din industria auto includ costurile de achiziție, accesul la infrastructura de transport, salariile angajaților și nivelul de pregătire al acestora. România beneficiază, în prezent, de condiții favorabile în ceea ce privește accesul la autostrăzi, în special în Transilvania. Cu toate acestea, intrarea în Schengen ar putea îmbunătăți semnificativ situația pentru exportatori, reducând timpii de livrare către Europa de Vest.
Pe plan salarial, România se menține competitivă, cu salarii comparabile cu cele din Ungaria. În plus, este crucial ca guvernele țărilor care doresc să atragă investiții să pregătească pachete de sprijin și ajutoare de stat, în conformitate cu reglementările UE.
Creșterea vânzărilor de automobile produse în China pe piața europeană, care au depășit volumele importate din alte țări, reprezintă un semnal important pentru viitorul acestui sector.
Constructorii auto din China își doresc fabrici în Europa
Constructorii auto din China manifestă o dorință acută de a-și stabili propriile fabrici în Europa, în încercarea de a extinde prezența pe piața europeană. Această tendință apare în contextul în care România nu reușește să atragă aceste investiții semnificative.
În ciuda eforturilor, țara noastră se confruntă cu dificultăți în a deveni un punct de interes pentru companiile auto chineze, care caută locuri strategice pentru a-și dezvolta producția și a răspunde cererii în creștere din Europa.
În acest context, este esențial ca autoritățile române să identifice soluții pentru a îmbunătăți atracția țării noastre ca destinație pentru investițiile în industria auto. Acesta ar putea fi un pas crucial pentru a nu pierde din avantajul competitiv pe care îl oferă piața europeană.