Rezilierea contractului cu Damen pentru Șantierul Naval Mangalia
Contractul de asociere semnat în urmă cu 6 ani între grupul olandez Damen și Șantierul Naval Mangalia a fost declarat reziliat, conform deciziei acționarilor șantierului. Doru Jianu, directorul general al societății, a fost desemnat să semneze notificarea oficială de reziliere.
În contextul acestei rezilieri, compania Damen Shipyards Mangalia SA a intrat recent în insolvență, având datorii de peste 800 milioane lei. Acționarul majoritar este societatea de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei, care deține 51% din capital, în timp ce grupul olandez Damen Holding BV deține restul de 49% și gestionează operațiunile șantierului.
Damen Holding BV a solicitat insolvența companiei pe 28 mai, iar două zile mai târziu, compania operatoare a șantierului a înaintat și ea o cerere similară, care a fost acceptată de instanță. În urma acestor evenimente, peste 1.000 din cei 1.500 de angajați ai șantierului au intrat în șomaj tehnic.
De asemenea, Damen Holding BV a intentat un proces împotriva României la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, solicitând rezilierea acordului de asociere și despăgubiri în valoare de 500 milioane euro. Aceasta acțiune a fost provocată de o modificare legislativă recentă care afectează managementul companiilor cu acționariat mixt, cum este cazul Damen Shipyards Mangalia.
Rezilierea contractului cu Damen pentru Șantierul Naval Mangalia
Contractul dintre statul român și olandezii de la Damen pentru gestionarea Șantierului Naval Mangalia a fost reziliat. În urma acestei decizii, compania românească de stat va trebui să reevalueze participația sa și să recunoască o ajustare pentru pierdere de valoare în cursul acestui an.
Damen Shipyards Mangalia nu a raportat încă rezultatele pentru anul 2022, iar în perioada de management olandez (2019-2021), compania a acumulat pierderi totale de aproximativ 338 milioane lei. Statutul companiei mixte prevedea că Damen Holding BV își asumă controlul managerial și operațional, având obligația de a realiza profit operațional până la sfârșitul anului financiar 2024. În același timp, acționarul român urma să susțină eforturile olandeze fără a avea atribuții manageriale.
În contextul rezilierii contractului, statul român își propune să „naționalizeze” un teren de 80 de hectare din Mangalia, care reprezintă incinta principală a șantierului naval și care este deținut de compania de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, actualmente închiriat grupului olandez Damen.