Corina Martin: Litoralul Românesc Riscă Să Rămână Blocată în Trecut
Corina Martin, președintele RESTO Constanța, trage un semnal de alarmă asupra situației critice a turismului românesc, subliniind că fără zboruri directe și fără o promovare adecvată, litoralul românesc riscă să rămână în urmă. Într-un interviu recent, Martin a evidențiat că sezonul estival 2025 a fost marcat de o scădere a numărului de turiști, afectând grav industria ospitalității.
„Pentru toți operatorii de pe litoral a fost o vară foarte grea, cu mai puțini turiști și cu eforturi mai mari pentru a atrage clienți. Mamaia, deși rămâne prima opțiune a românilor, și-a degradat imaginea, iar turismul la negru a crescut semnificativ,” a declarat Martin.
Potrivit estimărilor ei, doar 15-20% dintre apartamentele de vacanță de pe litoral sunt clasificate și fiscalizate, ceea ce duce la o evaziune fiscală considerabilă și la o concurență neloială față de operatorii care respectă legea. Martin a cerut autorităților locale să acționeze împotriva unităților care funcționează fără acte, dar nu s-a luat nicio măsură concretă în acest sens.
Un alt aspect de îngrijorare este posibila eliminare a voucherelor de vacanță, care au avut un impact semnificativ asupra turismului. „Fără ele și fără turiști străini, industria va claca,” a subliniat Martin, adăugând că România nu reușește să atragă turiști externi în număr semnificativ.
Corina Martin consideră că soluția pentru revitalizarea turismului pe litoralul românesc constă în atragerea de zboruri directe către Constanța. „Locul unu, doi și trei în priorități trebuie să fie zborurile. Fără companii aeriene pe litoral, ne confruntăm cu dificultăți serioase,” a concluzionat ea.
Corina Martin avertizează despre riscurile litoralului românesc
Corina Martin, fosta președintă a Asociației Litoral – Delta Dunării, subliniază faptul că litoralul românesc se confruntă cu riscuri considerabile din cauza lipsei zborurilor și a promovării eficiente. „Fără zboruri și fără promovare, litoralul românesc riscă să rămână blocat în trecut”, afirmă aceasta.
Martin reamintește că, în urmă cu câțiva ani, au fost introduse zboruri din Constanța spre orașe precum Timișoara, Cluj, Oradea și Iași, însă, în prezent, lipsa susținerii locale și a bugetului adecvat împiedică reluarea acestor conexiuni. „Fără implicare locală și fără buget, nu putem reporni acele conexiuni”, adaugă ea.
În ceea ce privește Organizațiile de Management al Destinației (OMD-uri), Martin menționează că, deși există speranțe, acestea rămân în stadiul teoretic. „Noi, operatorii, contribuim financiar cu 20% din bugetul OMD-ului Constanța – Mamaia, dar vrem ca acești bani să fie cheltuiți eficient, pentru atragerea de turiști, nu doar pentru evenimente locale”, explică Martin.
Martin insistă că fără zboruri și o strategie coerentă de promovare, toate celelalte eforturi sunt inutile. „Evenimentele sunt binevenite, dar nu atrag turiști noi. Întâi trebuie să avem zboruri, apoi putem vorbi despre festivaluri, concerte, conferințe. Fără infrastructură și fără viziune, rămânem la nivelul actual sau mai jos”, subliniază ea.
În încheiere, Corina Martin face un apel către presă pentru a ajuta la exercitarea presiunii asupra autorităților. „Trebuie să atragem zboruri, să fiscalizăm turismul, să promovăm Constanța și litoralul românesc ca destinații reale. Altfel, peste trei ani, vom vorbi doar despre ce a fost, nu despre ce am construit”, concluzionează Martin, evidențiind astfel nevoia urgentă de acțiune pentru viitorul litoralului românesc.