Creșterea costurilor transportului de petrol rusesc către China
Costul transportului petrolului din Rusia către China a crescut de aproape trei ori comparativ cu nivelurile anterioare datei de 10 ianuarie, când Trezoreria SUA a anunțat noi măsuri care vizează „flota din umbră” a Rusiei. Aceste tarife sunt acum estimate între 5 și 5,5 milioane de dolari pe călătorie, o creștere semnificativă față de cele 1,5 milioane de dolari înregistrate înainte de impunerea sancțiunilor.
În urma sancțiunilor introduse de SUA pe 10 ianuarie, care au vizat 183 de nave implicate în transportul petrolului rusesc, peste 60 de petroliere au ancorat în largul coastelor Chinei, Singapore și Rusiei. De asemenea, portul chinez Longkou a primit prima navă sancționată care transporta petrol rusesc, conform unui raport al jurnalului de transport maritim britanic Lloyd’s List.
Aceste măsuri au fost implementate în contextul unui plafon de 60 de dolari pe baril pentru țițeiul rusesc, stabilit în decembrie 2022, care a determinat Moscova să utilizeze flotilele sale pentru a eluda sancțiunile și a continua livrările către cumpărători internaționali.