Cât costă construcția autostrăzilor dorite de români
În prezent, România se confruntă cu costuri de construcție a autostrăzilor care, cu câțiva ani în urmă, păreau de neimaginat. Aceasta se datorează în special proiectelor complexe, care includ tuneluri și viaducte, în timpul unei perioade dificile, marcate de pandemia COVID-19 și războiul din Ucraina, care au dus la creșterea semnificativă a prețurilor materialelor de construcții și a energiei.
Unul dintre cele mai ambițioase proiecte este autostrada ce va lega Moldova de Transilvania, estimată a fi cea mai scumpă din România. Construcția celor 31 de kilometri dintre Grințieș și Pipirig va necesita aproximativ 1,4 miliarde de euro, fără TVA, ceea ce înseamnă un cost mediu de peste 44 de milioane de euro pe kilometru. Această secțiune include 20 de kilometri ce vor fi construiți prin tuneluri sau viaducte și va necesita construirea a 16 tuneluri, dintre care 5 vor avea 3 benzi pe sens.
Proiecte majore și costurile asociate
Un alt proiect major este construcția celor 32 de kilometri dintre Sărățeni și Joseni, estimată la peste un miliard de euro, precum și cei 38 de kilometri dintre Ditrău și Grințieș. De asemenea, cei 27 de kilometri de autostradă până la Târgu Frumos au fost scoși la licitație cu un preț de 1,22 miliarde de euro.
Comparativ cu acum 7 ani, când costurile estimate pentru un kilometru de autostradă erau între 4,28 și 6,7 milioane de euro, actualele prețuri reflectă realitățile economice actuale. Cristian Erbașu, președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții, subliniază că, deși costurile pe hârtie păreau mici, proiectele nu se implementau din cauza dificultăților în respectarea bugetelor și a lipsei de forță de muncă.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a menționat că prețurile au crescut semnificativ nu doar în România, ci la nivel global, iar lanțurile de aprovizionare s-au destabilizat, influențând astfel costurile finale ale proiectelor de infrastructură.
Cât costă construcția autostrăzilor dorite de români
Costurile pentru construcția autostrăzilor din România au crescut semnificativ în ultimii ani. De exemplu, tronsonul de 69 de kilometri dintre Boița și Tigveni, parte din Autostrada Sibiu-Pitești, se ridică la peste două miliarde de euro, având nevoie de 8 tuneluri și numeroase poduri și viaducte.
Cel mai scump proiect de infrastructură aflat în căutarea unui constructor este tronsonul de 41 de kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, parte din Autostrada Transilvania, cu o evaluare de peste 1,5 miliarde de euro. Companii din Turcia și Italia concurează la licitație, venind cu prețuri cu 11% și 8,6% mai mici decât estimarea Companiei de Drumuri.
Creșterea costurilor în construcții
Constructorii avertizează că proiectele de infrastructură vor continua să devină mai costisitoare. Firmele care aleg să suporte impozitul pe venit al angajaților și contribuția la Pilonul 2 de pensii, după eliminarea facilităților fiscale, vor transfera aceste costuri în ofertele prezentate la licitații. Președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții, Cristian Erbașu, estimează o creștere a costurilor cu salariile de aproximativ 16-18% și o creștere totală a costurilor de 4-5%.
Comparativ, în alte țări, construcția autostrăzilor nu este mai ieftină. De exemplu, Guvernul croat preconizează că va plăti peste 1,2 miliarde de euro pentru realizarea celor 47 de kilometri de autostradă între Metković și Dubrovnik, care va include numeroase tuneluri, viaducte și poduri, cu termen de finalizare până în 2029.