Criză la metrou: Trenuri scoase din circulație și amenințări cu greva
Conform surselor Digi24, trenurile Metrorex circulă la intervale mai mari din cauza lipsei de personal. Liderul sindicatului, Marian Artimon, a semnalat că restructurările prevăzute de ordonanța trenuleț vor agrava situația, generând riscuri de siguranță. Începând cu 3 februarie, angajații Metrorex vor intra în grevă japoneză, iar dacă nu se ajunge la un acord cu Guvernul, urmează o grevă generală pe 10 februarie.
Sursele indică faptul că, din 23 de trenuri, doar 18 erau în circulație miercuri după-amiază, ceea ce a dus la aglomerație. Această criză se datorează unui deficit de personal, având în vedere că mulți angajați au ieșit la pensie fără a fi înlocuiți. De asemenea, numărul mecanicilor este insuficient pentru a acoperi necesarul de trenuri.
Marian Artimon a declarat că „este o situație de criză generată de ordonanța trenuleț care interzice Metrorex să facă angajări. De la anul trecut, am pierdut 208 posturi, iar deficitul total a ajuns la 920 de persoane.” Acesta a subliniat că oboseala angajaților se acumulează, ceea ce duce la un număr crescut de concedii medicale și la anularea trenurilor.
Artimon a avertizat că, dacă nu se iau măsuri, blocarea totală a activității ar putea deveni o realitate. „Soluția ține de Guvern, care trebuie să aprobe memorandumul. Deja avem un deficit de 20% din personal și se discută despre alte 300 de posturi care ar putea fi eliminate.”
În concluzie, angajații Metrorex se pregătesc pentru o grevă japoneză pe 3 februarie, urmând ca, dacă situația nu se îmbunătățește, să intre în grevă generală pe 10 februarie, pentru a atrage atenția asupra crizei actuale din companie.
Criza la Metrorex și amenințările cu greva
Angajații Metrorex se confruntă cu o situație critică, după ce trenurile au fost scoase din circulație ca urmare a restructurărilor anunțate. Aceștia amenință cu greva, invocând lipsa de personal și condițiile de muncă precare care pun în pericol siguranța călătorilor.
Recent, câteva sute de angajați și sindicaliști ai Metrorex au protestat în fața Ministerului de Finanțe, cerând creșterea salariilor și o finanțare adecvată pentru companie. Conform declarațiilor unui reprezentant al angajaților, lipsa personalului duce la riscuri semnificative, iar angajații nu pot fi obligați să îndeplinească sarcini care depășesc capacitatea lor în condiții de muncă normale.
„Metroul înseamnă aproape 700.000 de călători zilnic și trebuie să garantăm siguranța acestora. Dacă nu suntem ajutați cu personalul necesar, nu putem asuma responsabilitatea pentru eventuale accidente,” a declarat un lider sindical, subliniind că angajații nu pot lucra eficient în aceste condiții.
Pe lângă problemele legate de personal, tarifele de călătorie s-au majorat recent, ceea ce a generat și mai multe nemulțumiri în rândul călătorilor și angajaților. O călătorie cu metroul costă acum 5 lei, iar abonamentul lunar este 100 de lei.
Așadar, criza de la Metrorex se adâncește, iar angajații rămân hotărâți să lupte pentru drepturile lor, amenințând cu măsuri de protest extinse dacă soluțiile solicitate nu vor fi implementate de către autorități.
Criză la metrou: amenințări cu greva din cauza restructurărilor
Liderul Uniunii Sindicatul Liber din Metrou (USLM), Marian Artimon, a declarat miercuri pentru Agerpres că angajații vor trece la o grevă pe stil japonez, urmată de o grevă de exces de zel, dacă problemele legate de salarii nu sunt rezolvate. Termenul limită pentru soluționarea acestor probleme este 12 februarie.
Artimon a subliniat că, pentru a îmbunătăți circulația, este necesară angajarea a 354 de persoane, deși inițial se dorea angajarea a 1.000 de angajați. De asemenea, el a menționat importanța acordării bonurilor de masă de 30 de lei pe zi pentru toți angajații, subliniind că sindicaliștii nu au beneficiat de creșteri salariale comparabile cu alte categorii de personal din sector.
„Noi vrem să primim toți, inclusiv cei care depășesc 8.000 lei salariul net. Este inacceptabil să fii pedepsit pentru că îți place munca”, a adăugat liderul sindical. El a solicitat o indexare a salariilor de bază care să reflecte realitatea economică a sectorului feroviar, menționând că personalul cu studii superioare ar trebui să aibă un salariu minim de aproape 8.200 lei.
Artimon a exprimat speranța că, prin discuțiile cu autoritățile, se va găsi o soluție viabilă care să permită metroului să devină profitabil, având în vedere că, în trecut, activitatea a fost marcată de pierderi din cauza subfinanțării. Propunerile USLM includ publicitate, internalizarea de activități și dezvoltarea de centre fotovoltaice pentru depourile din metrou.