Cum a adoptat Norvegia mașinile electrice
Norvegia, cel mai mare exportator de petrol din Europa, a devenit lider mondial în electrificarea transportului rutier, cu aproape 90% din mașinile vândute în 2024 fiind electrice. Această țară scandinavă este singura din lume care are mai multe vehicule alimentate cu baterii decât mașini pe benzină.
Trecerea Norvegiei către automobilele electrice a început în anii 1990 și a fost accelerată de progresele tehnologice. Christina Bu, secretar general al Asociației norvegiene a vehiculelor electrice, subliniază că transformarea nu ar fi fost posibilă fără stimulentele publice. De-a lungul a trei decenii, Norvegia a implementat politici menite să sprijine vehiculele electrice, cum ar fi eliminarea taxei de drum pentru acestea în 1990, accesul gratuit la drumurile cu taxă în 1996 și parcarea gratuită în anumite orașe în 1999.
În 2001, Norvegia a eliminat TVA-ul pentru mașinile electrice, reducând semnificativ prețul acestora comparativ cu vehiculele pe combustie. De exemplu, un vehicul utilitar cu un preț de 40.000 de euro ar costă 50.000 de euro cu motor cu combustie din cauza TVA-ului de 25%. Bu subliniază că măsurile de descurajare pentru vehiculele poluante au fost la fel de importante ca stimulentele pentru achiziționarea mașinilor electrice, făcându-le cea mai ieftină opțiune pentru consumatori.
Astfel, veniturile substanțiale ale Norvegiei din exporturile de petrol și gaze au permis guvernelor succesive să extindă sprijinul pentru mașinile electrice, mai mult decât în majoritatea țărilor europene. Fondul suveran de investiții al Norvegiei, cel mai mare din lume, este evaluat la 1,5 trilioane de euro, ceea ce oferă o bază solidă pentru continuarea acestui sprijin.
Norvegia: Lider mondial în vehicule electrice
Norvegia a reușit să devină un model de succes în adoptarea mașinilor electrice, cu 90% din vehiculele vândute în ultimul an fiind electrice. Această tranziție rapidă a fost susținută de o serie de stimulente financiare, inclusiv scutiri de TVA, zero taxe de drum și anumite impozite reduse.
Transformarea transportului rutier
În 2012, mașinile electrice reprezentau doar 3% din totalul achizițiilor de vehicule noi, dar această cifră a crescut semnificativ, ajungând la 89% în anul precedent, cu luni în care a atins chiar 94%. Această evoluție a fost posibilă datorită progreselor tehnologice și extinderii infrastructurii de încărcare.
Infrastructura de încărcare
Norvegia dispune de 30.000 de puncte publice de încărcare, ceea ce o plasează pe locul doi în Europa în raport cu populația, după Olanda. Această rețea bine dezvoltată facilitează adoptarea vehiculelor electrice, în contrast cu alte țări europene, cum ar fi Spania, care are un număr similar de încărcătoare, dar pentru o populație de aproape zece ori mai mare.
Obiective ambițioase pentru viitor
În 2017, parlamentul norvegian a stabilit ca 2025 să fie anul în care toate achizițiile de vehicule noi să fie cu emisii zero. Deși există incertitudini privind atingerea acestui obiectiv, se estimează că achizițiile de mașini ecologice ar putea depăși 95% din total. Mikkel Friis, șeful departamentului de comunicare al Federației rutiere norvegiene, subliniază că vehiculele electrice moderne s-au îmbunătățit semnificativ în ceea ce privește rezistența la condițiile de iarnă, un aspect crucial în adoptarea acestora în regiunile mai îndepărtate ale țării.
Abordare fără interdicții
Spre deosebire de Uniunea Europeană, unde vânzările de vehicule cu motor pe benzină și diesel vor fi interzise din 2035, Norvegia nu a implementat o astfel de interdicție. În schimb, mașinile cu motor cu combustie au fost treptat înlocuite de alternativele electrice, datorită stimulentelor și conștientizării crescute a impactului asupra mediului.
Cum a ajuns Norvegia să aibă 90% din mașinile vândute electrice
Norvegia a devenit lider mondial în adopția vehiculelor electrice, având o cotă de piață de 90% din vânzările totale de mașini. Această realizare impresionantă se datorează unei combinații de măsuri fiscale avantajoase și stimulente guvernamentale.
Printre principalele măsuri adoptate se numără scutirile de TVA, zero taxe de drum și diverse impozite reduse pentru vehiculele electrice. Aceste stimulente au facilitat accesibilitatea mașinilor ecologice, motivând cetățenii să opteze pentru electrice în detrimentul vehiculelor pe combustibil fosil.
În comparație, alte țări europene, precum Spania, se confruntă cu obstacole semnificative în promovarea vânzărilor de vehicule electrice, cum ar fi dificultățile în accesarea subvențiilor. De exemplu, în Spania, doar 5,8% din vânzările totale de mașini au fost de vehicule cu emisii zero în 2024, în contrast cu succesul înregistrat în Norvegia.
Reticența față de adoptarea tehnologiilor electrice persistă în multe state, alimentată adesea de dezinformare. Însă, pe măsură ce un număr tot mai mare de persoane trec la vehicule electrice, se observă o creștere exponențială a numărului acestora, așa cum s-a întâmplat în Norvegia, unde adopția a crescut semnificativ în ultimul deceniu.