Pierderea controlului României asupra pieței ucrainene de benzină
În 2023, România a exportat 1,7 milioane de tone de benzină, din care 25% au fost destinate pieței ucrainene. Cu toate acestea, în 2024, România a coborât pe locul trei în rândul furnizorilor de benzină pentru Ucraina, fiind depășită nu doar de Lituania, ci și de Polonia.
OMV Petrom a fost principalul exportator de benzină către Ucraina, având o pondere de peste 35% în totalul importurilor ucrainene. Totuși, în luna mai a acestui an, compania a redus livrările cu 20%, iar Ucraina a importat doar 19,9 mii tone de benzină din România, o scădere de 17% față de aprilie. În contrast, Polonia a livrat 23,6 mii tone, stabilind un record lunar.
Analiza grupului de consultanță ucraineană A-95 sugerează că această situație ar putea suferi schimbări semnificative în cursul anului, în contextul în care prețurile benzinei din nordul Europei au scăzut, iar furnizorii occidentali au oferit prețuri mai competitive decât cele românești. De exemplu, în ianuarie, prețul benzinei lituaniene sau germane era cu 34-46 de dolari mai mic decât cel românesc, în ciuda reducerii marjelor de către OMV Petrom.
Astfel, România se confruntă cu o competiție acerbă în piața ucraineană de benzină, iar evoluția recentă sugerează o posibila pierdere a influenței în acest sector crucial.
Cum a pierdut România controlul pieței ucrainene de benzină
România a pierdut recent poziția de lider pe piața ucrainene de benzină, în ciuda unei creșteri considerabile a livrărilor în luna martie. Grupul polonez PNK Orlen a livrat Ucrainei 63,2 mii de tone de benzină, cel mai mare volum lunar exportat în ultimul deceniu, acoperind 61% din importurile totale de benzină ale Ucrainei.
OMV Petrom a raportat o reducere de 15% a vânzărilor angro de produse rafinate în primul trimestru al acestui an, ca urmare a diminuării exporturilor către Ucraina, o piață pe care o domina anterior. Astfel, România nu a mai fost cel mai mare furnizor de benzină al Ucrainei, fiind depășită de Lituania, unde PNK Orlen deține o rafinărie semnificativă.
În plus, vânzările totale de produse rafinate ale OMV Petrom au scăzut cu 7% față de aceeași perioadă a anului trecut. CEO-ul companiei, Christina Verchere, a subliniat că scăderea vânzărilor angro se datorează în principal exporturilor mai mici către Ucraina, menționând că alți jucători au intrat pe această piață recent, ceea ce a influențat competitivitatea. De asemenea, OMV Petrom a început transportul rutier de benzină către Ucraina dintr-un terminal renovat din București, înlocuind metoda anterioară de export feroviar.