Drumul Expres DEx4 A3: Termene de finalizare și dezamăgiri ale constructorilor
Un nou tronson de drum expres, DEx4 A3 – Tureni/DN1, ar putea fi finalizat în luna mai, conform declarațiilor ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu. Totuși, surse din cadrul proiectului estimează că deschiderea traficului va avea loc cel mai devreme la finalul lunii mai sau începutul lunii iunie.
Asociația Pro Infrastructura a afirmat că, deși constructorii au avut circumstanțe atenuante, aceștia au dezamăgit prin întârzierile înregistrate. „Nu vedem cum vor putea să dea drumul la circulație mai devreme de sfârșitul lunii iunie 2025, în cel mai optimist scenariu”, a declarat un reprezentant al asociației.
Contractul pentru cei circa 5 km de drum expres a fost semnat pe 28 iulie 2023, cu termen oficial de finalizare stabilit pentru luna februarie 2025. Această șosea va conecta Autostrada Transilvania A3 cu Drumul Național DN1, având scopul de a descongestiona traficul din municipiul Turda, care este adesea afectat de tranzitul intens către Cluj-Napoca.
Noua arteră de circulație va permite o descărcare mai eficientă a traficului, facilitând accesul șoferilor spre Cluj-Napoca și reducând astfel necesitatea tranzitării orașului Turda.
Stadiul Drumului Expres și Provocările Constructorilor
Drumul expres, cu o lungime de doar 5 km, este considerat esențial pentru fluidizarea traficului între Sebeș și Cluj-Napoca. Acesta include două noduri rutiere de conexiune cu A3 și DN1, care adaugă alte 5 km de bretele de racordare, unele având două benzi pe sens, precum și numeroase structuri și consolidări, cum ar fi ziduri de sprijin.
Ionuț Ciurea de la Asociația Pro Infrastructura subliniază importanța finalizării acestui proiect, menționând că întârzierile ar putea afecta semnificativ traficul, în special în zona Turdei, unde se formează adesea ambuteiaje. „Dacă va fi iunie 2025, nu va fi nici bine, nici rău, având în vedere toate cele spuse anterior”, a adăugat el.
Proiectul, realizat de asocierea Dimex 2000 (lider), Autotehnorom, OPR Asfalt, OBRAS Publicas y Regadios și CON-A, are o valoare de 562 milioane de lei, iar stadiul fizic al lucrărilor a depășit 80%.
În ciuda progresului, există o dezamăgire evidentă în rândul autorităților legată de performanța constructorilor, care au fost așteptați să finalizeze lucrările la timp.