Deciziile birocraților chinezi și impactul asupra industriei auto mondiale
Într-o clădire din Beijing, o echipă restrânsă de funcționari din Ministerul chinez al Comerțului are un rol crucial în soarta industriei auto globale, influențând-o prin eliberarea licențelor de export pentru metale rare, potrivit Reuters.
China deține un control semnificativ asupra pieței metalelor rare, esențiale pentru producerea magneților utilizați în motoarele automobilelor electrice. Decizia de a adăuga aceste metale pe lista produselor restricționate la export, în luna aprilie, a obligat toți exportatorii să solicite aprobări de la oficialii din Beijing, conform Agerpres.
Responsabilitatea revizuirii autorizațiilor de export pentru metale rare, vitale pentru diverse industrii, inclusiv pentru automobile, turbine eoliene și avioane de vânătoare, revine Biroului pentru securitate industrială și control al importurilor și exporturilor, parte a Ministerului chinez al Comerțului. De la implementarea restricțiilor, numărul autorizațiilor de export eliberate a fost limitat, ceea ce a generat o presiune considerabilă asupra constructorilor auto, producătorilor de semiconductori și firmelor din sectorul aerospațial la nivel global.
După introducerea noilor restricții, biroul de control al exporturilor a crescut de la 30 la aproape 60 de angajați pentru a face față cererii tot mai mari. Adam Dunnett, secretarul general al Camerei de comerț europene în China, a subliniat că, deși Ministerul a alocat resurse suplimentare, impactul asupra diverselor sectoare a fost semnificativ, fiind nevoie de o planificare mai bună.
În plus, lipsa de metale rare a dus la închiderea mai multor uzine și linii de producție ale furnizorilor europeni de componente auto, conform avertismentului emis de Asociația Europeană a Furnizorilor Auto (CLEPA), care a semnalat că sunt de așteptat și alte închideri în viitor.