Europa se apără de amenințările maritime ale Rusiei și Chinei
Într-un context global tot mai instabil, Europa se confruntă cu amenințări din partea navelor-spion și atacurilor cibernetice orchestrate de grupuri de hackeri susținuți de Rusia și China. Experții în securitate cibernetică maritimă, precum Øystein Brekke-Sanderud de la Centrul Nordic de Reziliență Cibernetică Maritimă, subliniază că atacurile cibernetice asupra navelor, care pot include preluarea controlului acestora de la distanță, sunt o realitate posibilă și o amenințare iminentă.
Vasele de transport, porturile și terminalele maritime au devenit ținte strategice pentru operațiunile de destabilizare și spionaj. Țările nordice, având granițe comune cu Rusia, sunt deosebit de vulnerabile. Finlanda și Suedia, acum membre NATO, își întăresc capacitățile de apărare pentru a face față atacurilor hibride și pentru a se pregăti în eventualitatea unui conflict.
Norma Cyber, împreună cu alte organizații maritime, monitorizează amenințările globale legate de război, terorism și piraterie. Deși preluarea controlului unei nave de la distanță este tehnic posibilă, atacurile cibernetice pot fi realizate și prin perturbarea unui singur sistem al navei, cauzând astfel pagube semnificative.
De asemenea, s-a descoperit că Iranul a investigat utilizarea atacurilor cibernetice pentru a afecta stabilitatea navelor prin perturbarea sistemelor de balastare. Norma Cyber a raportat că, în anul precedent, au fost identificate 239 de atacuri cibernetice asupra sectorului maritim, majoritatea provenind din partea grupului prorus NoName057(16).
Pe lângă amenințările cibernetice, industria maritimă se confruntă și cu alte provocări, cum ar fi flota fantomă a lui Vladimir Putin, care include sute de nave folosite în scopuri de spionaj și influență.
Apărarea Europei împotriva amenințărilor maritime
Europa se confruntă cu o serie de provocări legate de securitatea maritimă, în special în contextul activităților suspecte ale Rusiei și Chinei. Flota de petroliere vechi utilizată de Moscova pentru a evita sancțiunile internaționale este estimată că ar include aproape 900 de nave, ceea ce reprezintă un risc crescut pentru mediu și infrastructura transportului maritim global.
Amenințările nu provin doar din exteriorul navelor; există și riscuri interne, cum ar fi posibile sabotaje din partea agenților infiltrați care ar putea compromite sistemele esențiale ale vaselor. Aproximativ 15% din echipajele navelor la nivel global sunt formate din ruși și ucraineni, ceea ce poate genera probleme de securitate, mai ales în contextul conflictului din Ucraina.
Experții în securitate maritimă avertizează că flotele fantomă, care operează fără o transparență adecvată, ar putea deveni o normă în industria transportului maritim. Această tendință ar putea avea consecințe semnificative asupra siguranței navigației și a comerțului internațional.
În fața acestor provocări, Europa își intensifică măsurile de apărare pentru a contracara amenințările emergente și pentru a proteja interesele sale economice și de securitate.
Editor: Raul Nețoiu